Jødekager

Da jeg var barn, bagte jeg jødekager med min mor hver jul. Det var en stor fornøjelse at lave dem og ikke mindst at spise dem! Jeg har nu fået opskriften, og jeg har erstattet ægget med hørfrøslim. Det fungerer helt fint, og smagen er stadig den velkendte smag fra barndommens jul. Jeg overvejede at udskifte ægget med “Ener-G Egg Replacer,” som jeg faktisk har en pakke af i skabet, men jeg valgte at bruge hørfrø i stedet for, da jeg helst vil bruge så let tilgængelige ingredienser som muligt. Godt nok kan man få “Ener-G Egg Replacer” (som i øvrigt er et meget naturligt produkt, der består af forskellige stivelser) i en del helsekostbutikker, men hørfrø kan man få i Netto, og det ved stort set alle, hvad er.

(Billederne er fra 2012, og som man kan se på min mave, har jeg allerede spist for mange småkager :))

Cirka 28 stk.

Ingredienser:
300 g hvedemel
1 tsk. hjortetaksalt (hævemiddel)
180 g margarine
120 g sukker
50 g hørfrøslim*

kanelsukker (25 g sukker blandet med ½-1 tsk. kanel)
mandelsplitter

*Hørfrøslimen erstatter 1 æg i denne opskrift. Slimen laves ved at koge 50 g hørfrø med 400 ml vand. Hørfrøene skal kun lige koges op og derefter køles af. Når væsken er kølet af, sies hørfrøene fra, og kun slimen bruges. Dette giver 160 g hørfrøslim, men resten af slimen kan f.eks. fryses eller gemmes i køleskabet.

Fremgangsmåde:
Bland mel og hjortetaksalt. Gnid margarinen ind i dejen. Bland sukker og hørfrøslim og tilsæt det til de andre ingredienser. Ælt dejen godt sammen og stil den på køl, evt. i fryseren, i en halv time (gerne længere tid – jo koldere, jo bedre).

Rul dejen ud i et par millimeters tykkelse. Stik småkager ud med småkageforme eller brug kanten af et glas i passende størrelse.

Smør lidt hørfrøslim på småkagerne og drys med kanelsukker og mandelsplitter.

Bag småkagerne ved 200 grader 7-8 minutter. Småkagerne må ikke blive brune!

IMG_2115IMG_2124IMG_2169IMG_2157

11 kommentarer (+add yours?)

  1. Nisa Suta
    dec 11, 2011 @ 09:00:31

    Uhm… De ser gode ud :)! Er det hvedemel der skal bruges? :)

    De bedste hilsner fra Nisa. Ps. TAK for sidst :)

    Svar

    • miasommer
      dec 11, 2011 @ 12:39:42

      De er også fantastisk gode, så de blev alle sammen spist på et par dage :) Ja, der skal bruges hvedemel. Jeg retter det lige, så der ikke er nogen tvivl.
      Selv tak for sidst :D

      Svar

  2. Nisa Suta
    dec 11, 2011 @ 14:26:29

    Tak for hurtigt svar :)! Dem må jeg snart prøve at lave, især når du/i fortæller at de er fantastiske :)

    Svar

  3. Mie
    nov 28, 2012 @ 19:10:43

    Hej Mia – tak for gode opskrifter. Jeg vil lige komme med et lille fif som jeg selv bruger i forbindelse med brug af hørfrø til erstatning for æg i bagning. I stedet for at koge dem ud, kan du bare nøjes med at benytte en nøddehakker/foodprocesser eller allerbedst, en kaffemølle (jeg har en jeg kun bruger til frø) når hørfrøene er knust godt, tilsætter du bare dobbelt portion vand og lader det stå 10 min, så opnås den ønskede ‘slim’ effekt ligeledes, og du slipper fra at koge al næringen ud af hørfrøene. jeg ved godt at de alligevel bages derefter, men jeg tænke jeg ville dele det med dig alligevel :)

    Venligst

    Svar

    • miasommer
      dec 01, 2012 @ 08:42:49

      Tak for dit tip :) Jeg kendte det faktisk godt i forvejen. I denne opskrift foretrækker jeg dog at si hørfrøene fra, da det er lyse småkager. Men i alle andre former for frikadeller osv., kan man jo fint beholde hørfrøene i maden.

      Svar

  4. Trackback: Sprøde småkager med ingefær « ~Månebarnet~
  5. Trackback: Hørfrøslim « Mia Sommer
  6. Deborah
    apr 30, 2013 @ 16:53:28

    Nu er det ikke lige sæsson for disse, men jeg vil prøve dem til Jul helt sikkert. Har du prøvet med egg-replacer?

    Svar

  7. Anja Darling Madsen
    dec 19, 2013 @ 11:59:39

    jeg skal lave disse her i weekenden med 3 styks drenge (på 2, 6 og 11 år) jeg har købt udstikker forme og det skal nok blive sjovt. :D men jeg prøver at lave dem med no egg i stedet :)

    Glædelig jul Mia :D

    Svar

  8. Trackback: Julesul og alt det der | deborah.dk

Skriv et svar

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Slut dig til de 303, der følger denne blog

