Surdej

Bruges til første bagning af rugbrød. Derefter kan man tage noget dej fra, hver gang man bager rugbrød, og bruge dét som surdej.

Ingredienser:
2,5 dl vand
125 gram hvedemel (vigtigt det ikke er grahamsmel)
100 gram fuldkornsmel af eget valg (f.eks. fuldkornshvedemel, -spelt eller -emmer)
25 gram rugmel

Fremgangsmåde:
Ingredienserne blandes godt sammen.

Første dag skal dejen stå i en beholder uden låg i 2 timer for at ilte surdejen og sætte den godt igang. Herefter sættes låg på, og dejen skal “arbejde.”

Hver dag i de næste otte dage skal der røres i surdejen to gange i døgnet for at forhindre, at al melen synker til bunds og rådner.

Under hele processen skal surdejen bare stå på køkkenbordet ved stuetemperatur.

 

6 kommentarer (+add yours?)

  1. Trackback: Rugbrød « miasommer
  2. jesusafnazareth
    aug 23, 2011 @ 11:55:11

    Hej.

    Det ser dejligt ud. Jeg bruger selv sten, når jeg skal lave brød. Spred endelig kærlighed.

    Din Jesus

    Svar

  3. Elin
    jan 12, 2012 @ 12:01:04

    Hej Mia!
    Tak for din inspirerende madblog.
    Jeg har altid problemer med surdej! Nu forsøgte jeg mig så med din surdejsopskrift og denne gang gik det også galt, da surdejen på dag 2 væltede sig ud af bøtten. Hvor stor en beholder bruger du, og bruger du tætsluttende låg på din surdej (som jeg gjorde) eller skal det have lidt luft? Kan du være lidt mere specifik – Hjælp ;0)

    VH Elin

    Svar

    • miasommer
      jan 12, 2012 @ 14:34:32

      Hej Elin! Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med surdejen, da jeg faktisk ikke selv har prøvet at lave den fra bunden. Da jeg startede med at bage rugbrød, fik jeg noget surdej fra en veninde, og så har jeg fortsat med den. Opskriften på surdej fik jeg også fra hende. Jeg vil umiddelbart foreslå dig at bruge en større beholder og et tætsluttende låg. Jeg håber, at du har bedre held næste gang!

      Svar

  4. Maja
    jun 09, 2017 @ 16:53:30

    Hi Mia,
    My Danish is not perfect so I will go ahead and write in English, hope that’s ok 🙂
    I tried making the surdej but at approx day 4 some serious fungi started to grow on the wall of the container. I think maybe it is because I live in Hungary and it is hot here during the day this time of the year (25 C).
    Do you have any good advice for me? I REALLY miss the taste of rugbrod!

    Svar

    • miasommer
      jun 29, 2017 @ 08:06:44

      I am sorry, but I can’t help you with this. It is very long time, since I have tried to make surdej, so maybe you should try and google it 🙂

      Svar

Skriv et svar

