Marzipanstænger med nougatfyld

Marzipanstænger med nougatfyld og mørk chokolade er min absolutte favorit, når det kommer til søde sager i julen. Faktisk synes jeg, at det smager helt fantastisk!! Det er min mor, der plejer at lave marzipanstængerne hver jul, men nu har jeg selv gjort det for at kunne dele opskriften på min blog. Det skal lige siges, at jeg var så fornuftig at fryse den ene marzipanstang ned, for jeg ved, at jeg ikke ville kunne holde mig tilbage.

Opskriften giver 2 marzipanstænger

Ingredienser:
500 g marzipan
100-150 g nougat*
100-150 g mørk chokolade (uden mælkeprodukter)
nogle valnødder til pynt

*I Netto kan købes vegansk nougat af mærket “Kokkens Køkken” (se billede nr. 1).

Fremgangsmåde:
Del marzipanen i to lige store dele. Rul hver del ud som en aflang firkant.

Smelt nougaten lidt, så den er let at smøre ud på marzipanen. Brug et vandbad når du smelter den. Det gør du ved at stille en skål, der kan tåle varme, ned i en gryde med vand og ved at lade vandet koge op, indtil nougaten smelter (se billede nr. 2).

Smør nougaten ud på marzipanen i et tyndt lag (se billede nr. 3) og rul marzipanen sammen til en pølse.

Smelt den mørke chokolade i et vandbad på samme måde som med nougaten. Brug en pensel til at smøre den smeltede chokolade på marzipanrullerne. Smør gerne et tykt lag på.

Pynt med valnødder på toppen og stil marzipanrullerne på køl, så chokoladen størkner. Brug fryseren hvis det skal gå hurtigt.

7 kommentarer (+add yours?)

  1. Trine T
    Dec 13, 2011 @ 20:09:11

    Elsker, elsker, elsker marzipan! Ser godt ud, Mia🙂

    Svar

  2. Bimmeren
    Dec 13, 2011 @ 20:12:53

    Sådan nogen laver vi også i min familie. Damn!

    Svar

  3. Trackback: Det ultimative inspirationsindlæg – til en vegansk jul! « ~Månebarnet~
  4. Jens
    Dec 15, 2011 @ 20:58:05

    Wow… det ser vildt lækkert ud! Det er helt utroligt at du laver sådan noget selv. Man burde, men jeg er vist for doven til at lave andet end havregrynskugler. Og dog…. man kunne jo også kaste sig ud i noget mindre ambitiøst. Man kunne jo bare rulle det lidt ud, lægge marcipan og nougat sammen i lag, og skære det ud i tern. Og måske smide en valnød ovenpå……

    Det lyder jo meget lækkert! Det må jeg lige overveje…..😀

    Svar

  5. Adele
    Jan 22, 2012 @ 21:34:18

    Så heldige dere er som får tak i vegansk nougat, det har vi ikke i Norge. Den så himmelsk ut! Er det noen internettsider som selger denne? Maripan og sjokolade er en helt killer kombo som absolutt kan nytes selv om det ikke er jul😉

    Svar

Skriv et svar

