Sushi for begyndere

Når folk hører ordet sushi, tænker de fleste på rå fisk, men sushi er meget mere end det! Sushi kan ligeså vel laves vegansk, for hovedbestandelen af sushi er jo ris og tang, og fyldet kan sagtens bestå af diverse grøntsager. Jeg kan godt lide at kombinere noget sødt og salt, og mine favoritter er sushi med avocado, soltørrede tomater, champignoner og mango / fersken. Ikke nødvendigvis i samme rulle.

Sushi smager helt fantastisk, og jeg spiser det desværre ikke så ofte, som jeg gerne ville. Men det er ved at blive en tradition, at vi spiser sushi nytårsaften. Så laver jeg til gengæld også en kæmpe portion, så der både er til natmad og næste dag. Min 8-årige søn elsker det også!

De fleste sushiting kan købes i større supermarkeder og sommetider Netto, da det er blevet populært at lave sushi derhjemme. Det er dog meget billigere at handle ind i en asiatisk butik. Dem er der flere af rundt om i København og andre storbyer, og de har mange spændende varer. Tang er også lidt dyrt at købe i butikkerne, hvis man ikke lige finder det på tilbud, men man kan med fordel købe tang direkte fra Asien via ebay. Der er ingen told ved køb under 80 kr.

Ris til 4 personer

Ingredienser:
500 g sushiris eller grødris
625 ml vand
5 spsk. riseddike
3 spsk. sukker
1 tsk. salt

tangplader
sojasovs
syltet ingefær
evt. wasabipaste til at blande i sojasovsen
evt. Cavi-art til pynt*

*Cavi-art er et vegansk tangprodukt, der ligner kaviar. Det kan sommetider købes i Netto (se billede nr. 3)

Forslag til fyld:
avocado
mango
fersken, evt. fra dåse
peberfrugter
agurk / squash
soltørrede tomater
champignoner (skåret i skiver og stegt på panden i olie)
ristede sesamfrø
gulerod
grønne bønner, optøede fra frost
asparges
radisser
søde kartofler, kogte
bønnespirer
karse

Fremgangsmåde:
Start med at tilberede risene:
– Skyl risene grundigt i en skål med koldt vand og læg dem i blød 2o minutter, inden de koges.
– Kog risene ved lavt blus 10-12 minutter med låg på gryden. Lad derefter risene trække 10 minutter.
– Bland riseddike, sukker og salt grundigt, til sukkeret er opløst. Bland derefter marinaden med risene, og lad risene køle af.

Skær fyldet ud i lange tynde strimler (se billede nr. 2).

Fordel risene i et tyndt lag på tangpladerne (se billede nr. 4). Risene klistrer, så det kan være en hjælp at dyppe sine fingre i vand med jævne mellemrum.

Placer fyldet i en stribe på midten af risene (se billede nr. 5). Vær opmærksom på ikke at putte for meget fyld i én rulle!

Når ris og fyld er placeret på tangen, rulles den forsigtigt sammen så stramt som muligt (se billede nr. 6). De færdige ruller skæres ud i stykker af passende størrelse (ca. 6 stykker pr. rulle). Brug en skarp kniv og dyp den evt. i vand med jævne mellemrum.

Sushistykkerne pyntes evt. med syltet ingefær og Cavi-art (se billede nr. 1). Jeg synes, at syltet ingefær er et must på grund af smagen! Cavi-art ser flot ud, men smager ikke af så meget.

Sushistykkerne dybbes i sojasovs, inden de spises, da det giver en rigtig god smag! Hvis man kan lide det stærkt, kan man evt. blande noget wasabipaste i sojasovsen (wasabipaste er den grønne tube på billede nr. 3).

12 kommentarer (+add yours?)

  1. Maj Juul
    Jan 05, 2012 @ 16:22:59

    Hej Mia.

    Det ser rigtig lækkert ud. Må jeg foreslå at putte lidt eddike i den skål med vand, som man dypper fingrene i inden man tager risene. Så klistrer de ikke så meget. Ang. makirullerne, så putter jeg kun ris på den nederste 2/3 (ud mod dig selv) Altså lader den øverste 1,5-2 cm være fri – så er der noget tang at “lime” rullen sammen med. Og kan se på bloggen at du også har lavet in-side out ruller. Disse plejer jeg at komme sesamfrø på. Hmm, det var vist det 😉

    Ellers så se mit blogindlæg om sushi.
    http://hverdags-mirakler.blogspot.com/2011/05/sushi.html

    Svar

  2. Maj Juul
    Jan 07, 2012 @ 12:55:12

    Det er mig der takker for en super blog Mia. Henter megen inspiration her. Er blot glad for at kunne hjælpe til at gøre den endnu bedre 🙂

    Svar

  3. Birthe
    Jan 07, 2012 @ 21:24:48

    Hejsa

    Det ser godt nok lækkert ud!

    Jeg ville lige dele en ny webshop jeg fandt for nyligt:

    http://www.sushibutik.dk – alt til hjemmelavet sushi.

    Tak for at de delte de flotte billeder 🙂

    Svar

  4. Angela
    Feb 14, 2012 @ 12:13:06

    Lækkert, det skal prøves.
    Istedet for at købe syltet ingefær er det super nemt og billigere selv at lave det.
    http://peberpigen.blogspot.com/2011/12/hjemmesyltet-ingefr.html sådan laver jeg det og det bliver altid super godt.

    Svar

  5. Line M
    Sep 25, 2012 @ 10:26:55

    Må jeg anbefale nigiri med grillet rød peberfrugt? 🙂
    Umm, vegansk wasabimajo og hjemmestegte sprøde løg passer perfekt som pynt også 🙂

    Svar

  6. Trackback: Kikærtetofu
  7. Jens
    Nov 28, 2016 @ 11:08:25

    Det ser super lækkert ud!

    Svar

Skriv et svar

