Speltsalat

Dette var mit første bekendtskab med speltkerner, og jeg blev positivt overrasket! Speltkernerne fungerede virkelig godt som del af denne salat, men jeg kan også forestille mig at bruge dem som alternativ til ris eller i frikadeller. I hvert fald har jeg allerede købt et par pakker speltkerner mere, for denne velsmagende og mættende salat skal snart laves igen, og der skal eksperimenteres.

Ingredienser:
300 g speltkerner
200 g ærter (optøede fra frost)
250 g cherrytomater, halverede
100 g soltørrede tomater, i strimler
3 røde peberfrugter, i strimler
½ agurk, i tern
1 løg, fint hakket
en håndfuld blandede krydderurter, hakket (jeg brugte persille, basilikum og koriander fra vindueskarmen)

Dressing:
75 ml rapsolie
3 fed hvidløg, pressede
4 spsk. citronsaft
1,5 tsk. salt
1 tsk. stødt koriander
1 tsk. stødt spidskommen
½ tsk. chili

Fremgangsmåde:
Kog speltkernerne i cirka 20 minutter i let saltet vand. Lad dem derefter køle af.

Bland ingredienserne til salaten. Rør dressingen sammen i en anden skål, og bland den derefter i salaten.

1 kommentar (+add yours?)

  1. Trackback: Sommerfest 2012 « Mia Sommer

Skriv et svar

