Madplan 1

Jeg har sommetider lavet madplaner for en uge af gangen til mig selv. Det har mange fordele. Man kan planlægge sine indkøb, så man både sparer tid og penge. Tid, fordi man kan nøjes med at handle et par gange om ugen, og man ikke hver dag skal tænke over, hvad man skal lave til aftensmad. Penge, fordi man køber færre spontane varer (hvis man holder sig til planen), og man kan lave planen sådan, at man spiser rester nogle dage. Desuden har madplaner den fordel, at de gør det lettere at sammensætte en mere varieret kost. Det er bare nemmere, når man i ro og mag tænker over, hvad der skal laves i løbet af ugen, end når man er sulten og bare skal have et eller andet spiseligt. På trods af de mange fordele, skal det dog siges, at jeg ikke selv er så god til at følge madplaner, for man kan jo ændre mening i løbet af ugen. Men der er jo ingen, der siger, at planen skal følges slavisk, man kan jo bruge den som inspiration. Og inspiration er netop, hvad jeg vil med dette og kommende indlæg.

De tanker, jeg har gjort mig om planernes udformning er, at maden skal være nem/hurtig om mandagen, fordi man ofte har mindst tid/overskud til madlavning den dag, bl.a. fordi der skal handles efter weekenden. Desuden vil det være muligt at spise rester mindst 1-2 gange om ugen, så man ikke behøver at lave aftensmad hver eneste dag. De mest tidskrævende retter vil blive placeret fredag, lørdag eller søndag, hvor man har bedre tid, og det skal være lidt ekstra lækkert. Jeg tænker desuden over at variere retterne således, at hovedkategorierne pasta, ris, kartofler, bønner og linser er med i (næsten) hver madplan samt grøntsager og rå salater.

Det er min intention at lave madplaner fra tid til anden, som jeg lægger her på siden. Så kan mine læsere, hvis de har lyst, følge dem eller lade sig inspirere.

Mandag:

Frisk pasta med cremet sovs.

Tirsdag og onsdag:

Stærk bønnesuppe med brød.

Torsdag:

Dhal med brune ris. Ananasstykker og peanuts kan evt. spises sammen med retten.

 Fredag og lørdag:

Grøntsagslasagne med f.eks. råkost eller grøn salat.

 Søndag:

Pitabrød med falafler og salat (evt. resten af salaten fra lørdag).

Advertisements

1 kommentar (+add yours?)

  1. Trackback: Madplan 2 « Mia Sommer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: