Chokoladekage

Denne kage smager fantastisk! Den er efter min mening, præcis som en chokoladekage skal være, og selv dejen kan spises med stor fornøjelse, som det ses på nederste billede 🙂

Ingredienser:
300 g hvedemel
300 g sukker
90 g kakaopulver
2 tsk. vaniljesukker
2 tsk. bagepulver
100 g valnødder, hakkede
100 g plantemargarine, smeltet
4 dl plantemælk eller vand
1 moden banan, moset
evt. 100 g mørk chokolade, hakket

Fremgangsmåde:
Bland de tørre ingredienser godt.

Smelt plantemargarinen og tilsæt den sammen med plantemælk/vand  og den mosede banan til de tørre ingredienser. Rør dejen godt sammen og tilsæt evt. hakket chokolade.

Hæld dejen i en kageform (passer til en form med målene 23 x 33 cm.)

Bag kagen ved 180 grader i cirka 30 minutter, eller til den er færdig (stik en tandstik i dejen og se, om der er noget, der hænger fast på den).

Server kagen afkølet og med friske bær.

22 kommentarer (+add yours?)

  1. Maria Kinch Palvig
    May 15, 2012 @ 12:57:14

    Den ser lækker ud! Det er godt nok et sødt billede af Julius 🙂

    Svar

  2. Jesper
    May 15, 2012 @ 14:17:51

    hvis man ikke lige er med på det her sojamælkstrip, bruger man så bare almindelig mælk ?

    Svar

  3. monsterscircus
    May 15, 2012 @ 19:33:59

    Ej hvor ser den lækker ud, uhm og dejligt med de friske bær til, den skal da prøves!

    Svar

  4. Mai
    May 17, 2012 @ 22:48:43

    Hvordan kan det være, at der skal natron i? Mig bekendt bruges natron kun når der er noget syre tilstede.
    I stedet for vand eller mælk kunne jeg forestille mig, at appelsinjuice ville være super lækkert 🙂

    Svar

    • miasommer
      May 20, 2012 @ 18:32:54

      Jeg kan faktisk ikke svare på det. Jeg har bare brugt natron i nogle opskrifter, som blev rigtig gode, og så har jeg for en sikkerheds skyld puttet det i mine andre kager også. Jeg mener da, at der er syre i bagepulver, så mon ikke at natron og bagepulver “arbejder” sammen?

      Det lyder som en rigtig god idé at putte appelsinjuice i!

      Svar

  5. Sille
    Jun 27, 2012 @ 11:50:34

    Hvor mange personer er den til?

    Svar

    • miasommer
      Jun 29, 2012 @ 16:51:23

      Det er svært at svare på, men der er nok til 10-12 medium stykker, og så er spørgsmålet jo bare, hvor mange stykker hver person kan spise 🙂

      Svar

  6. Trackback: Så er smagsprøverne klar! | Grøn, Sund & Lækker!
  7. Deborah
    May 12, 2013 @ 14:39:30

    Jeg har lige bagt den i dag, og den er fantastisk!! Det bliver ikke sidste gang, jeg bare den, det er helt sikkert.

    Svar

  8. Trackback: Tilvalg snarere end fravalg | deborah.dk
  9. Mathilde Riis-Vestergaard
    May 26, 2014 @ 09:43:21

    Super god kage! 😀 Efter den var kommet ud af ovnen og kølet, smeltede jeg mørk chokolade og smurte ovenpå i et jævnt lag og dryssede med hassselnøddeflager på toppen og mine gæster og jeg elskede den! Tak for opskriften 😉 Lavede den dagen forinden så chokoladen var blevet “hård” og knasende igen. Uhmm!

    Svar

  10. Mathilde Riis-Vestergaard
    May 26, 2014 @ 09:45:13

    Hov, og forresten så brugte jeg 250ml kakaosoyamælk og 150ml neutral soyamælk. 😉

    Svar

  11. jacob
    Jul 25, 2014 @ 13:31:50

    Det er GUF den opskrift du har her .. måske vil du også lure på min egen? Mega lækker sag ! – Jeg har lavet det med en mørk chokolade fra Xorac. Guf den resultet ! – Har også fundet en siden med opskrifter fra Xorac .. vil jeg da lige dele http://xorac.dk/start/klassisk-brownies/

    Svar

  12. Bettina
    Jun 18, 2015 @ 11:16:10

    Kan den mon laves med mandelmælk? Jeg har nemlig noget jeg skal have brugt😃

    Svar

  13. Jeanett
    Apr 15, 2016 @ 09:36:32

    Kan den bages i en Ø18 springform eller bliver den for stor? 🙂
    Kan jeg tage kokosglasuren og komme ovenpå kagen, fra din banan-kokos-kage?

    Svar

    • miasommer
      Apr 21, 2016 @ 10:27:33

      Jeg ville bage den i en 25 cm springform. En på 18 cm er for lille til denne opskrift. Du kan sagtens bruge glasuren fra den anden kage 🙂

      Svar

  14. Trackback: Vegansk fødselsdag.
  15. Randi
    Apr 29, 2017 @ 08:19:50

    Hej Mia. Har du evt. prøvet at bage denne uden margarine (tilsat noget andet). Tænker jeg vil prøve den i en lidt sundere udgave.

    Svar

Skriv et svar

