Brændenældesuppe

Brændenælder er meget sunde og rent faktisk lækre at bruge i madlavningen! De kan sammenlignes med spinat og kan f.eks. anvendes i supper og gryderetter. Jeg er så heldig at have et helt bed fyldt af brændenælder i haven. Ja, heldig! Jeg plejede at fordømme dem, men nu er jeg nået til den konklusion, at jeg og min familie med fordel kan spise os igennem dem :)

Denne suppe er meget krydret og super lækker! Det er højsæson for brændenælder netop nu, så se at komme ud og pluk dem – men husk handskerne.

Ingredienser:
400 g små kartofler, skåret i tern
250 g gulerødder, skåret i tern
3 løg, hakkede
75 g brændenælder*
150 g quinoa (kan erstattes af røde linser)
2 spsk. grøntsagsboullion (svarer nok til 3 terninger)
1 stor knold ingefær, skrællet og fint hakket
4 fed hvidløg, pressede
½ tsk. chilipulver
2 liter vand
smag til med salt og peber

* 75 g lyder ikke af meget, men det er faktisk en ret stor portion.

Fremgangsmåde:
Tag handsker på og indsaml brændenælderne. Vask dem og hak dem.

Put kartofler, gulerødder, løg, boullion, ingefær, hvidløg, chilipulver og vand i en gryde og sæt ingredienserne til at koge. Skyl quinoaen grundigt og put den med i gryden.

Det hele skal koge i cirka 20 minutter. Lad brændenælderne koge med de sidste 5-10 minutter. Smag suppen til med salt og peber.

Server evt. suppen med  brød.

3 kommentarer (+add yours?)

  1. Ulla
    May 30, 2012 @ 08:13:53

    Kan man bruge hele brændenælden? Og må det godt være store, ældre brændenælder eller er det bedst med nye skud?

    Svar

    • miasommer
      Jun 03, 2012 @ 18:21:31

      Jeg har faktisk kun prøvet at tilberede brændenælder nogle få gange, så det er ret nyt for mig, men jeg vil prøve at svare alligevel. Jeg brugte kun bladene, og jeg vil tro, at store og ældre brændenælder også kan bruges. Det er i hvert fald et forsøg værd🙂

      Svar

  2. Trackback: Brændenældedeller « Mia Sommer

Skriv et svar

