Linsesovs

Lækker og nem linsesovs, som spises med pasta. Godt krydret, men kan sagtens tåle mere chili, hvis man kan lide det stærkt.

Ingredienser:
150 g røde linser
1 stort løg
1 grøn peberfrugt
1 spsk. boullion (to terninger)
3 fed hvidløg, pressede
1 dåse hakkede tomater
1 dåse tomatkoncentrat (140 g)
1 dåse kokosmælk
1 spsk. citronsaft
1 tsk. sukker
½ tsk. chilipulver
½ tsk. stødt spidskommen
en stor håndfuld frisk basilikum, hakket

fuldkornspasta

Fremgangsmåde:
Skyl linserne godt. Hak løg og peberfrugt. Put alle ingredienserne i en gryde, undtagen basilikum, og lad sovsen koge i cirka 25 minutter, til linserne er bløde. (Normalt skal røde linser kun koge i 10 minutter, men det tager længere tid i tomatsovs). Basilikum koger med de sidste 5-10 minutter. Smag til med salt og peber.

Serveres med pasta.

10 kommentarer (+add yours?)

  1. Kristian Kloth-Andersen
    Sep 17, 2013 @ 09:43:11

    Hej Mia

    Lavede denne lækre ret for familien i går..Nøj hvor det smagte himmelsk! Tusind tak for en rigtig god blog med masser dejlig opskrifter 😉

    Hilsen

    Kristian Kloth-Andersen

    Svar

  2. Rikke Nissen
    Apr 15, 2015 @ 10:55:45

    Hej Mia
    hvad kan man erstatte kokosmælken med?

    Svar

    • miasommer
      Apr 17, 2015 @ 12:29:12

      Du kan bruge en ekstra dåse tomat eller en form for fløde, f.eks. havrefløde eller sojafløde. Jeg bruger ofte bare ekstra tomat, fordi jeg vil spare på fedtet, men det smager jo godt med kokosmælk/fløde, så det er en prioriteringssag, om man går mest op i smagen eller sundheden 🙂

      Svar

  3. kayakolsen
    Jul 27, 2015 @ 09:55:38

    Hej Mia!
    Dette er den bedste ret, jeg har fået, siden jeg blev veganer for 2 uger siden. Hold da helt op. Og familien er helt enige! Vi spiser aldrig mere spaghetti med kødsovs, for denne linsesovs var så! meget! bedre!!! Tusind tak for opskriften!

    Svar

  4. Sidse
    Jul 25, 2016 @ 15:51:28

    Hej Mia.
    Tak for en rigtig inspirerende blog. Jeg vil prøve at lave denne ret i aften. Hvad menes der med “1 spsk. bouillon (to terninger)”? Det giver ikke helt mening i mit hovede. 🙂

    Vh. Sidse

    Svar

    • miasommer
      Aug 29, 2016 @ 11:29:06

      Jeg brugte i en periode bouillon fra Herbamare, som man selv doserer med en ske, og i det tilfælde vil jeg mene, at 1 spsk. svarer til 1 terning. Jeg håber, at det var forklaring nok 🙂

      Svar

  5. Trackback: Madplan uge 5 - Janni from the Blog
  6. Mette
    Apr 19, 2017 @ 20:52:25

    Super nem opskrift og så lækker. Jeg klarede grøntsagerne i lidt olie og kom en courgette i tern i, sammen med en hel stor frisk rød chili og da jeg ikke havde basilikum, kom jeg frisk timian i, og lidt cayennepeber og sød paprika umn 😍

    Svar

Skriv et svar

