Fyldte søde kartofler

Søde kartofler minder egentlig ikke særlig meget om kartofler, for som navnet antyder, er de meget sødere. Jeg har hidtil ikke brugt dem særlig ofte i min madlavning, men jeg har fundet ud af, at jeg er helt vild med dem. De kan købes hos grønthandlere og i større supermarkeder. Jeg er meget tilfreds med denne ret, som også smager fantastisk i kold udgave dagen efter.

IMG_1861.resized

Til cirka 4 personer

Ingredienser:
4 søde kartofler (medium eller store)
200 g grønne linser
1 stort bundt frisk dild
2 løg
3 fed hvidløg
1 bouillonterning
4 spsk. sojasovs
4 spsk. lys balsamico
2 tsk. paprika
½ tsk. chilipulver
salt og peber

Fremgangsmåde:
Vask kartoflerne og halvér dem. Bag dem ved 200 grader almindelig ovn i 45 minutter.

Kog linserne i 20-25 minutter.

Hak løg og pres hvidløg. Steg det på en pande sammen med balsamico, sojasovs og bouillon i cirka 5 minutter.

Rens dilden og hak den. Bland linser, de stegte løg og væden, chili, paprika og dild.

Udhul forsigtigt kartoflerne. Mos kartoffelkødet og tilsæt det til linseblandingen. Bland det hele godt rundt og smag til med salt, peber og evt. ekstra chili.

Put blandingen tilbage i de udhulede kartofler og bag dem i ovnen i yderligere 10 minutter.

De fyldte søde kartofler kan spises for sig selv eller sammen med eksempelvis ris eller grøn salat. (Husk: hele kartoflen inklusiv skræl spises).

IMG_1790.resized

IMG_1809.resized

IMG_1876.resized

IMG_1846.resized

5 kommentarer (+add yours?)

  1. Susse Kristiansen
    Nov 28, 2013 @ 18:54:26

    De er rigtigt gode. Jeg valgte at drikke en rødvin til for at få lidt modspil til de søde kartofler. Det er ikke sidste gang, jeg laver dem.

    Svar

  2. gitte
    Jun 14, 2014 @ 21:54:46

    De er virkelig lækre ,spiste dem med et stk brød til men tænker salat vil gøre godt 🙂

    Svar

  3. Trackback: Line Sørine » fyldte søde kartofler
  4. Thea
    Sep 10, 2016 @ 20:28:20

    Jeg blandede fyldet med tomatsauce, og de blev super lækre. God opskrift!

    Svar

Skriv et svar

