Inspiration til veganske madpakker

Når man dag efter dag, år efter år skal lave madpakker til sine børn eller sig selv, kan man indimellem have brug for inspiration til at finde på noget nyt. Måske især hvis man vil begynde at lave veganske madpakker, og man ikke er vant til det.

To af mine børn får madpakke med hver dag. Jeg har i mange år smurt madpakker, og i perioder har jeg været lidt træt af det. Men det gør mig også glad, når jeg ser børnenes begejstring for en lækker madpakke, og jeg får lyst til at gøre mig endnu mere umage. En sund og lækker madpakke er jo en kærlighedserklæring, fordi man lægger tid og energi i at gøre noget godt for sit barn.

Når jeg laver madpakker, tænker jeg først og fremmest på, at de skal indeholde nok energi, og at børnene skal blive mætte af dem. Derfor består madpakkerne næsten altid af rugbrød med pålæg. Derudover giver jeg lidt ekstra lækkerier med i form af frugt, grøntsager, nødder eller andet. De elsker frugt og grønt og vil allerhelst spise sig mæt i det, men jeg har sagt til dem, at jeg gerne vil have dem til at spise rugbrødsmadderne først. Der er sommetider mad tilbage i madkassen, når de kommer hjem fra børnehave og skole, og i så fald bliver det spist som eftermiddagsmad herhjemme, så intet går til spilde.

De følgende seks eksempler på madpakker er ment som inspiration. Det er langt fra hver dag, at jeg selv har tid eller overskud til at gøre så meget ud af madpakkerne. Men man sparer tid, hvis man laver pålæg (hummus, bønnepostej osv.) og fryser det ned i mindre portioner i stedet for at lave det hver uge. Der er efterhånden også kommet mere vegansk pålæg i butikkerne, hvis man ikke har lyst til at lave det hele selv. F.eks. har Aldi et pænt udvalg af smørepålæg og pålægspølse. Ekstra ting som f.eks. urtefrikadeller, madmuffins, pizzasnegle, pølsehorn og boller kan også fryses og tages op efter behov. Bare tag det op af fryseren aftenen i forvejen og lad det tø op i køleskabet. Rester fra aftensmaden kan også med fordel bruges i madpakken, hvis det skal være noget andet end rugbrød.

Snart starter min yngste søn i børnehave, og så har jeg tre madpakkebørn. Så jeg skal lave madpakker mange år endnu – heldigvis kan jeg godt lide at lave mad, og heldigvis er min ældste søn på 9 år begyndt at smøre sin egen madpakke indimellem.

IMG_1649
– Et stykke rugbrød med plantesmør, vegansk pålægspølse, hjemmelavet remoulade og peberfrugt.
– Et stykke rugbrød med plantesmør, ærtehummus og agurk.
– Et stykke rugbrød med plantesmør, kokosost (af mærket Violife) og peberfrugt.
Pølsehorn med tofupølse
– En gulerod
– Mandler

IMG_4197
– Et stykke rugbrød med plantesmør, avocado, citronsaft, salt, peber og gul peberfrugt
– Et stykke rugbrød med peanutbutter og banan
– En hjemmebagt gulerodsgrovbolle med smørepålæg af røde linser og to skiver tomat
– Et stykke agurk

IMG_4231
– Et stykke rugbrød med plantesmør, rødbedehummus og agurkeskiver
– Et stykke rugbrød med tartex, kartoffelskiver, salt og peber
– En madmuffin
– Nogle cashewnødder
– To skiver honningmelon

IMG_4158
– Et stykke rugbrød med plantesmør og figenpålæg
– Et stykke rugbrød med plantesmør, sandwichspread og tomat
– Et stykke rugbrød med plantesmør, karryhummus og rød peberfrugt
– En urtefrikadelle
– En gulerod
– En pære

IMG_4335
– Et stykke rugbrød med plantesmør og kikærtepålæg
– Pastasalat: fuldkornspastaskruer, ærter, cherrytomater, bladselleri, rød peberfrugt og lidt sojasovs
– Et æble
– Nogle jordnødder
– Tre skiver tørret mango

IMG_4316
– En sandwich med tzatziki, salat og peberfrugt
– En pizzasnegl
– Fire jordbær
– En klase vindruer

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Anja
    Mar 28, 2014 @ 12:48:30

    Hvor ser det bare läkkert ud!

    Svar

  2. Johanne
    Aug 17, 2016 @ 14:40:06

    Et smukt bevis på at vores børn spiser det vi viser dem er godt –
    “Jeg kan ikke få mine børn til at spise nok grønt” sagde ingen veganer-forælder nogensinde 💚🌱

    Svar

Skriv et svar

