Linsesuppe med spinat

Der er dansk spinat i butikkerne nu, og det bør man benytte sig af. Spinat er en af de sundeste fødevarer, der findes. Det er blandt andet en god kilde til protein, jern, zink, magnesium, vitamin A, vitamin K, vitamin C, og jeg kunne blive ved. Nu er det jo ikke en sundhedsblog, men det er ingen hemmelighed, at jeg interesserer mig for sundhed. Spinat er faktisk en af de fødevarer, som jeg spiser næsten dagligt. Min kæreste og jeg har gjort det til en vane at spise friske spinatblade (eller andre grønne blade) som tilbehør til aftensmaden, hvis det altså ikke allerede indgår som ingrediens i måltidet. Det smager ikke vildt godt i sig selv, men det giver mig en følelse af at gøre noget godt for min krop, og det er det hele værd. Men nok om spinat, nu handler det om opskriften.

Suppen er rigtig god, og så tager den mindre end en halv time at lave (inklusiv oprydning), så det er jo perfekt til en børnefamilie, hvor det ofte skal gå hurtigt. Faktisk kunne min søn på 6 år rigtig godt lide den. Han sagde blandt andet: “Hver gang vi skal have suppe, vil du så ikke lave denne her?” Det skal lige siges, at jeg også puttede kogte ris i hans portion, for at det skulle mætte lidt mere, børn spiser jo ikke ligeså store portioner som voksne.

IMG_6655.resized

 

Til 4 personer

Ingredienser:
500 g røde linser, skyllet før brug
1 pose frisk spinat (250 g)
1 dåse kokosmælk (400 ml)
2 løg
3-4 fed hvidløg, pressede
1 bouillonterning
2 tsk. karry
2 tsk. spidskommen
2 tsk. koriander
2 tsk. salt
evt. chili
1,5 liter vand

Fremgangsmåde:
Hak løgene og put dem i en gryde. Steg løgene i lidt vand eller olie sammen med hvidløg, bouillon, karry, spidskommen, koriander og evtuelt chili. Løg og krydderier steges i nogle minutter, og derefter tilsættes linser, kokosmælk, salt og vand.
Spinatbladene skylles og hakkes, og efter suppen har kogt i cirka 10 minutter, tilsættes de. Suppen koges yderligere et par minutter og smages til med salt og chili.

Servér eksempelvis suppen med ris, nudler eller brød.

IMG_6619.resized

IMG_6635.resized

IMG_6650.resized

10 kommentarer (+add yours?)

  1. Anja Tegen
    Oct 17, 2014 @ 08:24:25

    Hej Mia.
    Dejlig hjemmeside! Jeg er helt ny i denne verden så håber du bærer over med evt. “nye” spørgsmål, men bønner og linser er en helt ny verden for mig da jeg faktisk har undgået dem pga. De aggressive lektiner…. Men jeg vil heller ikke have kød mere så jeg må prøve de her linser🙂 skal de ikke koges før de puttes I??? Ligesom kikærter?

    Og når jeg kigger på den der soy4you side du linjer til under din gryderet med chilibønner lidt længere oppe her…. Er der mange forskellige produkter synes jeg… Hvilke bruger du til hvad og hvad er forskellen?

    Håber du vil hjælpe🙂

    Svar

    • miasommer
      Nov 02, 2014 @ 12:24:28

      Anja, det er helt fint, at du spørger! Røde linser skal kun koge 5-10 minutter, så det er ikke nødvendigt at koge dem på forhånd, de koger bare med i suppen. Kikærter skal koge i cirka 40 minutter, så dem ville jeg koge på forhånd. Hvis de skulle koge med i en suppe, ville de andre ingredienser blive overkogte. Bønner og linser er rigtig sunde og næringsrige, så der er ingen grund til at undgå dem. Jeg kender ikke noget til “agressive lektiner”🙂

      Jeg bruger normalt ikke soy4you (jeg havde bare en pose liggende fra en ven), så på det punkt kan jeg ikke hjælpe. I Facebookgruppen “Vegansk Mad,” er der helt sikkert nogen, som kan svare.

      Svar

  2. stesor
    Nov 23, 2014 @ 14:36:31

    Hej Mia.
    Jeg er vild med denne lette linsesuppe. Jeg bruger tit denne opskrift. Tak for den!
    Mvh Steffen

    Svar

  3. Lisbeth jensen
    Jan 10, 2016 @ 09:56:38

    Hej jeg har lige et spørgsmål jeg er ikke så vild med kokosmælk. hvad kan man bruge i stedet for som erstatning. God dag.

    Svar

    • miasommer
      Jan 18, 2016 @ 12:35:42

      Sojafløde eller havrefløde kan erstatte kokosmælk. Men hvis det er smagen af kokos, som du ikke er så vild med, kan jeg fortælle dig, at suppen ikke smager af kokos, fordi den er så krydret🙂

      Svar

  4. Cecilie Knudsen
    Apr 08, 2016 @ 06:56:55

    Jeg er helt skudt i denne suppe! Den er sund, lækker og fylder godt i maven. Jeg fik den først serveret hos en veninde som også havde puttet kikærter i, og det kan altså anbefales!
    Kærlig hilsen Cecilie

    Svar

  5. Henrik Poulsen
    Oct 22, 2016 @ 18:04:40

    Hej Mia. Den her opskrift er blevet min livret, den er vildt lækker🤗
    Kan der i øvrigt være røget en opskrift ud af bloggen… fordi jeg ledte egentlig efter en anden opskrift, som jeg har lavet 2 gange før ..eneste jeg husker er at der skal 300 g grønne linser og 200 grøde linser i. Jeg har ledt i 1 1/2 time og har ikke kunne se den😱 Jeg bruger kun din side, og den står heller ikke i din bog… så hvis det lige siger dig noget………. Tak for en super blog!

    Svar

Skriv et svar

