Mit veganske køkken

For at komme godt i gang med den veganske livsstil er det en fordel at have nogle basisvarer hjemme, så du ikke behøver at købe ind, hver gang du skal lave mad, og så du aldrig behøver at være sulten. Mange af ingredienserne går igen i mine retter, da de efter min erfaring er gode basisingredienser i det veganske køkken. De langtidsholdbare ingredienser kan du med fordel altid have hjemme, og grøntsager og frugter med kortere holdbarhed kan du købe, når du ved, at du skal bruge dem inden for den kommende uge. Ud over ingredienser til aftensmaden er det en god idé at have havregryn, rugbrød, pålæg, nødder, frugter osv. hjemme, så du kan spise noget hurtigt mad, når sulten melder sig, og så du kan tage snacks med på arbejde eller i skole.

Listen med basisvarer kan sagtens være længere eller kortere, men når du har været i gang med at spise vegansk i en periode, finder du selv ud af, hvad der er dine basisvarer.

I videoen ovenfor gennemgår jeg alt, hvad jeg har i mit køleskab, fryser og køkkenskabe. Mit basislager bærer bl.a. præg af, at jeg har tre børn, så jeg kan godt lide at have meget mad hjemme.

Mit køleskab
Mit køleskab

Mit køleskab 2

Mit basislager

Bælgfrugter og nødder
Røde linser
Grønne linser
Kikærter (tørrede eller på dåse)
Kidneybønner (tørrede eller på dåse)
Hvide bønner (tørrede eller på dåse)
Sorte bønner (tørrede eller på dåse)
Mandler
Cashewnødder

IMG_3373

Krydderier og diverse
Hakkede eller mosede tomater på dåse, glas eller papkarton
Tomatkoncentrat
Kokosmælk
Grøntsagsbouillon
Salt
Peber
Chilipulver
Sojasovs/tamari
Citronsaft
Stødt spidskommen
Stødt koriander
Gurkemeje
Karry
Paprika
Ketchup
Sukker
Olie (f.eks. koldpresset rapsolie)
Rasp
Maizena majsstivelse
Peanutbutter
Tahin
Ristede løg
Rosiner
Plantemælk (f.eks. sojamælk, rismælk, havremælk eller mandelmælk)

IMG_3378

Kornprodukter, frø og kerner
Havregryn
Rugbrød
Knækbrød
Ris
Pasta
Nudler
Lasagneplader
Quinoa
Perlebyg
Perlespelt
Gærflager
Hørfrø
Sesamfrø
Græskarkerner

IMG_3376

Grøntsager og frugter
Gulerødder
Kartofler / søde kartofler
Broccoli
Grønkål
Løg
Hvidløg
Frisk ingefær
Agurk
Frosne ærter
Frosne bær (f.eks. blåbær)
Peberfrugter
Spinatblade
Bananer
Æbler
Pærer
Appelsiner
Avocado

IMG_3372

Hvis du søger yderligere inspiration, har Plantepusherne skrevet om deres veganske køkken her. I et tidligere indlæg har jeg desuden samlet mine bedste råd til, hvordan jeg sparer penge på mad. Hvis du har fået lyst til at spise mere vegansk, så vil jeg opfordre dig til at prøve VeganerUdfordringen, hvor du får gratis opskrifter og vejledning fra erfarne mentorer. Tilmeld dig her: https://veganerudfordringen.dk/

Tak fordi du læste med 🙂

 

1 kommentar (+add yours?)

  1. Rebecca Gren Bonde
    mar 13, 2019 @ 08:14:29

    Din kokosmælk på dåse, har du tjekket at det er en “sund” dåse uden de grimme stoffer i? (det har du sikkert ….) Hvis, så vil jeg meget gerne vide, hvad kokosmælken hedder, og hvor du køber den. Tak 🙂
    Vh Rebecca

    Svar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: