Hjemmelavet chokolade

Jeg har for nylig prøvet at lave chokolade for første gang, og det var både hurtigt at lave og meget lækkert. Jeg fandt opskriften her på den flotte veganske madblog Peahugger. Jeg har ændret opskriften til danske mål, og så har jeg valgt at bruge hasselnødder og rosiner, men man kan også bruge andre nødder og tørrede frugter i sin chokolade. Chokoladen er meget mørk og kraftig, og det er blandt andet det, jeg godt kan lide ved den.

IMG_2539.resized

Ingredienser:
100 g kakaopulver
70 g kokosolie
4 spsk. sirup (jeg brugte agavesirup)
1 tsk. vaniljesukker
en knivspids salt
65 g hasselnødder
65 g rosiner

Fremgangsmåde:
Hak hasselnødderne groft.
Smelt kokosolien i en gryde og rør sirup, vanilje, salt og kakaopulver i. Tilsæt hasselnødder og rosiner og bland det hele godt.

Massen bliver ret tør, når man tilsætter kakaopulver, men det gør ikke noget.

Put massen i en form. Vælg selv størrelse og facon. Jeg brugte en aflang plasticbeholder, som jeg trykkede den ned i.

Put chokoladen i fryseren i 10 minutter og opbevar den derefter i køleskabet. Skær chokoladen ud i passende stykker.

IMG_2551.resized

IMG_2509.resized

8 kommentarer (+add yours?)

  1. Anita
    dec 29, 2013 @ 15:42:48

    Hej en fantastisk chokolade og alle dine opskrifter vakte lykke tusind tak hilsen Anita

    Svar

  2. IsaBissa
    jan 02, 2014 @ 18:09:40

    Den er bare supergod, og virkelig nem at lave! Meget lækkert 😀

    Svar

  3. A + K = ♥
    feb 01, 2014 @ 17:33:37

    Hvor ser det bare godt ud, jeg elsker også den bitre slags (:

    – Anne

    Svar

  4. Marlene
    jun 04, 2014 @ 18:41:33

    Mia (: Tak for denne opskrift.. har lige lavet dem som eksamensbenzin.. HOLD NU OP DET SMAGER SOM EN DRØM!!! 😀 massen blev godt nok ikke tyk ved mig, men så lod jeg den bare stå i fryseren til det var stift!! Tak for den (:

    Svar

  5. Trackback: Hjemmelavede chokolade bars | hoslykkegaard.dk
  6. Trackback: Vores veganske julemad 2014
  7. vibeke
    jul 19, 2015 @ 12:53:49

    Jeg har lavet den simpel med kokosolie, kakaopulver og sirup, men den er kun hård i fryseren, og mousseagtig i køleskabet. Hvordan bliver den hård i og uden for køleskabet??

    Svar

  8. Trackback: Den ultimative guide til en vegansk jul | Månebarnet

Skriv en kommentar