Marcipanstænger med nougatfyld

Marcipanstænger med nougatfyld og mørk chokolade er en af mine favoritter, når det kommer til søde sager i julen. Faktisk synes jeg, at det smager fantastisk! Det er min mor, der plejer at lave marcipanstængerne hver jul, men nu har jeg selv gjort det for at kunne dele opskriften på min blog.

Opskriften giver 2 marcipanstænger

Ingredienser:
1 rulle marcipan (375 g)*
150 g nougat**
150 g mørk chokolade
Nogle valnødder til pynt

*Marcipanpakkerne bliver mindre hvert år, og priserne bliver højere, men det er heller ikke så vigtigt, præcis hvor meget marcipan, der bruges i denne opskrift.

**I Netto kan købes vegansk nougat af mærket “Kokkens Køkken” (se billede nr. 1).

Fremgangsmåde:
Del marcipanen i to lige store dele. Rul hver del tyndt ud som en aflang firkant (f.eks. 20 x 25 cm)

Hvis ikke allerede nougaten er blød og smørbar, kan den smeltes lidt, så den er lettere at smøre ud på marcipanen. Stil en skål, der kan tåle varme, ned i en gryde med vand og lad vandet koge ved svag varme, indtil nougaten smelter (se billede nr. 2).

Smør nougaten ud på marcipanen (se billede nr. 3) og rul marcipanen sammen til en pølse.

Hak den mørke chokolade og smelt den i et vandbad på samme måde som med nougaten og rør i den jævnligt. Brug en pensel til at smøre den smeltede chokolade på marcipanrullerne. Smør gerne et tykt lag på.

Pynt til sidst med valnødder på toppen og stil marcipanrullerne på køl, så chokoladen størkner.

7 kommentarer (+add yours?)

  1. Trine T
    dec 13, 2011 @ 20:09:11

    Elsker, elsker, elsker marzipan! Ser godt ud, Mia 🙂

    Svar

  2. Bimmeren
    dec 13, 2011 @ 20:12:53

    Sådan nogen laver vi også i min familie. Damn!

    Svar

  3. Trackback: Det ultimative inspirationsindlæg – til en vegansk jul! « ~Månebarnet~
  4. Jens
    dec 15, 2011 @ 20:58:05

    Wow… det ser vildt lækkert ud! Det er helt utroligt at du laver sådan noget selv. Man burde, men jeg er vist for doven til at lave andet end havregrynskugler. Og dog…. man kunne jo også kaste sig ud i noget mindre ambitiøst. Man kunne jo bare rulle det lidt ud, lægge marcipan og nougat sammen i lag, og skære det ud i tern. Og måske smide en valnød ovenpå……

    Det lyder jo meget lækkert! Det må jeg lige overveje….. 😀

    Svar

  5. Adele
    jan 22, 2012 @ 21:34:18

    Så heldige dere er som får tak i vegansk nougat, det har vi ikke i Norge. Den så himmelsk ut! Er det noen internettsider som selger denne? Maripan og sjokolade er en helt killer kombo som absolutt kan nytes selv om det ikke er jul 😉

    Svar

Skriv en kommentar