Drømmekage

Når man virkelig skal synde i usunde sager, bør man spise drømmekage, for den smager som en drøm! Jeg har mange gange medbragt drømmekage til diverse fællesspisninger, og den er altid blevet revet væk.

IMG_8132.resized

Ingredienser:
300 g hvedemel
250 g sukker
1 tsk. vaniljesukker
1 tsk. bagepulver
1 tsk. natron
100 g margarine
2 dl sojamælk
1 lille moden banan

Topping:
250 g brun farin
150 g kokosmel
100 g margarine
1 dl sojamælk

Fremgangsmåde:
Bland de tørre ingredienser i en skål. Smelt margarinen og bland den med sojamælk, tilsæt derefter blandingen til de tørre ingredienser. Mos bananen og tilsæt den til dejen.

Put dejen i en springform (cirka 25 cm i diameter) og bag kagen 25 minutter ved 180 grader almindelig ovn.

Smelt ingredienserne til toppingen i en gryde. Når kagen er bagt, fordeles toppingen forsigtigt ud over den, og kagen sættes ind i ovnen igen, hvorefter den bages i yderligere 5-10 minutter ved 200 grader.

Lad kagen køle helt af, før den serveres.

IMG_8127.resized

19 kommentarer (+add yours?)

  1. Jakob
    okt 10, 2011 @ 20:49:55

    Uff, hvor ser den god ud…

    Hvis kagen hæver men falder sammen under bagning kan det være for meget bagepulver. Tror du måske, den kan klare sig med mindre?

    Så længe det ikke går ud over smagen er det dog ikke så vigtigt… 😀

    Svar

    • miasommer
      okt 15, 2011 @ 13:59:34

      Tak for dit råd, det vidste jeg ikke. Jeg tror godt, at den kan klare sig med mindre bagepulver. Jeg har lige kigget på min jordbærkageopskrift, og der er kun én tsk. bagepulver i, og den blev perfekt i onsdags, da jeg lavede den. Så når jeg bager drømmekage på lørdag til Pollys fødselsdag, må jeg lige prøve at justere opskriften igen 🙂

      Svar

  2. Polly
    okt 13, 2011 @ 18:52:30

    Numero uno favoritkage!! eller ihvertfald een af min topfavorit kager, jeg anbefaler den, specielt hvis Mia har bagt den

    Svar

    • miasommer
      okt 15, 2011 @ 14:00:54

      Tak Polly, jeg håber, at kagen kan leve op til dine forventninger 🙂 Den er muligvis lidt anderledes end den, som du smagte hos os til en fællesspisning for lææænge siden.

      Svar

  3. jensdrejer
    okt 14, 2011 @ 13:37:38

    Morsomt – jeg laver også drømmekage, men den ser helt, helt anderledes ud end din. Den bund er meget mørk…. min er helt lys som smørblomster. Men jeg kunne godt finde på at prøve din – særligt efter Pollys anbefaling. 😀

    Svar

  4. noerrebro
    okt 15, 2011 @ 15:52:07

    Den ser godt nok lækker ud. Har aldrig prøvet det med banan, da jeg synes, banan giver kagen en lidt anderledes sødme + gør den mere våd. Måske skal det bare prøves. Og hvor er det godt at høre, at smagen ikke påvirkes af, at kagen knækker lidt… 😉

    Svar

  5. Trackback: Det ultimative inspirationsindlæg – til en vegansk jul! « ~Månebarnet~
  6. Trackback: Sommerfest 2012 « Mia Sommer
  7. Trackback: Drømmekage med banan | guddi
  8. Trackback: Buddhahyttehygge | Kærlighed & Kikærter
  9. Ditte Schrøder
    jul 13, 2014 @ 16:49:58

    Hej Mia
    Den opskrift er fantastisk – jeg håber jeg må gengive den med nogle få ændringer på min egen blog. Du får al credit og jeg håber, jeg sender nogle læsere videre til dig – selvom min læserskare er ydmyg.
    På forhånd tak
    Ditte

    Svar

  10. Bettina
    aug 17, 2014 @ 12:06:57

    Kan man bruge noget andet istedet for sojamælk ? Tænker f.eks på hampefrømælk?

    Svar

  11. Tenna
    dec 02, 2015 @ 00:12:37

    Jeg har afprøvet mange af dine opskrifter og de smager bare så dejligt! og nu vil jeg prøve denne 🙂

    jeg tænkte dog på, i selve dejen skal man bruge soyadrik ligesom i nogle af dine kage opskrifter. Kan man udskifte det med andet plantedrik som f.eks. risdrik eller kokosdrik? eller kan man kun bruge soyadrik?

    Svar

  12. realfoodbeyondtheordinary
    mar 10, 2016 @ 15:20:54

    Hej Mia 🙂 Jeg har for første gang kastet mig ud i en vegansk kage. Brugte denne opskrift som base (brugte bananer i dejen i stedet for margarine og tilføjede kakaopulver og raw cocoa nibs) . Den bedste kage jeg nogensinde har bagt og kollegaerne var også glade. Tak for god inspiration i din blog.

    Svar

Skriv et svar

