Drømmekage

Kagen, der smager som en drøm! Jeg har mange gange medbragt drømmekage til diverse fællesspisninger, og den er altid blevet revet væk.

Til 6-8 personer

Ingredienser:
300 g hvedemel
250 g sukker
1 tsk. vaniljesukker
1 tsk. bagepulver
100 g æblemos eller moset banan
½ dl olie
1,5 dl vand

Topping:
250 g brun farin
100 g kokosmel
100 g plantemargarine
2 spsk. vand

Fremgangsmåde:
Bland de tørre ingredienser i en skål. Tilsæt derefter æblemos/moset banan, olie og vand til de tørre ingredienser.

Hæld dejen i en springform (cirka 25 cm i diameter) og bag kagen 25 minutter ved 180 grader almindelig ovn.

Smelt ingredienserne til toppingen i en gryde. Når kagen er bagt, fordeles toppingen forsigtigt ud over den, og kagen sættes ind i ovnen igen, hvorefter den bages i yderligere 5-10 minutter ved 220 grader.

Lad kagen køle helt af, før den serveres.

Tip: Kagen kan fryses.

IMG_20170821_144949_713

38 kommentarer (+add yours?)

  1. Jakob
    okt 10, 2011 @ 20:49:55

    Uff, hvor ser den god ud…

    Hvis kagen hæver men falder sammen under bagning kan det være for meget bagepulver. Tror du måske, den kan klare sig med mindre?

    Så længe det ikke går ud over smagen er det dog ikke så vigtigt… 😀

    Svar

    • miasommer
      okt 15, 2011 @ 13:59:34

      Tak for dit råd, det vidste jeg ikke. Jeg tror godt, at den kan klare sig med mindre bagepulver. Jeg har lige kigget på min jordbærkageopskrift, og der er kun én tsk. bagepulver i, og den blev perfekt i onsdags, da jeg lavede den. Så når jeg bager drømmekage på lørdag til Pollys fødselsdag, må jeg lige prøve at justere opskriften igen 🙂

      Svar

  2. Polly
    okt 13, 2011 @ 18:52:30

    Numero uno favoritkage!! eller ihvertfald een af min topfavorit kager, jeg anbefaler den, specielt hvis Mia har bagt den

    Svar

    • miasommer
      okt 15, 2011 @ 14:00:54

      Tak Polly, jeg håber, at kagen kan leve op til dine forventninger 🙂 Den er muligvis lidt anderledes end den, som du smagte hos os til en fællesspisning for lææænge siden.

      Svar

  3. jensdrejer
    okt 14, 2011 @ 13:37:38

    Morsomt – jeg laver også drømmekage, men den ser helt, helt anderledes ud end din. Den bund er meget mørk…. min er helt lys som smørblomster. Men jeg kunne godt finde på at prøve din – særligt efter Pollys anbefaling. 😀

    Svar

  4. noerrebro
    okt 15, 2011 @ 15:52:07

    Den ser godt nok lækker ud. Har aldrig prøvet det med banan, da jeg synes, banan giver kagen en lidt anderledes sødme + gør den mere våd. Måske skal det bare prøves. Og hvor er det godt at høre, at smagen ikke påvirkes af, at kagen knækker lidt… 😉

    Svar

  5. Trackback: Det ultimative inspirationsindlæg – til en vegansk jul! « ~Månebarnet~
  6. Trackback: Sommerfest 2012 « Mia Sommer
  7. Trackback: Drømmekage med banan | guddi
  8. Trackback: Buddhahyttehygge | Kærlighed & Kikærter
  9. Ditte Schrøder
    jul 13, 2014 @ 16:49:58

    Hej Mia
    Den opskrift er fantastisk – jeg håber jeg må gengive den med nogle få ændringer på min egen blog. Du får al credit og jeg håber, jeg sender nogle læsere videre til dig – selvom min læserskare er ydmyg.
    På forhånd tak
    Ditte

    Svar

  10. Bettina
    aug 17, 2014 @ 12:06:57

    Kan man bruge noget andet istedet for sojamælk ? Tænker f.eks på hampefrømælk?

    Svar

  11. Tenna
    dec 02, 2015 @ 00:12:37

    Jeg har afprøvet mange af dine opskrifter og de smager bare så dejligt! og nu vil jeg prøve denne 🙂

    jeg tænkte dog på, i selve dejen skal man bruge soyadrik ligesom i nogle af dine kage opskrifter. Kan man udskifte det med andet plantedrik som f.eks. risdrik eller kokosdrik? eller kan man kun bruge soyadrik?

    Svar

  12. realfoodbeyondtheordinary
    mar 10, 2016 @ 15:20:54

    Hej Mia 🙂 Jeg har for første gang kastet mig ud i en vegansk kage. Brugte denne opskrift som base (brugte bananer i dejen i stedet for margarine og tilføjede kakaopulver og raw cocoa nibs) . Den bedste kage jeg nogensinde har bagt og kollegaerne var også glade. Tak for god inspiration i din blog.

    Svar

  13. Helle Collin
    jul 05, 2017 @ 15:25:28

    Jeg har ingen bananer. Kan jeg evt. bruge æblemos i stedet?

    Svar

  14. Nathalie Damgaard Nielsen
    okt 15, 2017 @ 19:45:32

    Hej Mia, jeg forsøgte at bage denne kage i dag. Jeg har ikke så stor erfaring med at bage vegansk, men i sidste weekend lavede jeg dine kanelsnegle og de blev rigtig gode. Det gik desværre ikke så godt med drømmekagen. Fyldet blev rigtig godt, men selve dejen var nærmest som om den ikke var færdigbagt og smagte mest af alt af banankage. Kagen fik 30 minutter i ovnen inden fyldet kom på, så jeg tror ikke længere tid i ovnen ville have hjulpet. Jeg undlod natron, fordi jeg ikke havde noget, kan det være årsagen til at dejen blev som den gjorde?

    Svar

    • miasommer
      okt 20, 2017 @ 09:05:01

      Hej Nathalie
      Det er jeg selvfølgelig ærgerlig over at høre! Jeg har faktisk ændret i opskriften, så den indeholder ikke længere natron, så det er i hvert fald ikke derfor, det er gået galt. Hvis du følte, at den ikke var færdigbagt, så kan det godt tænkes, at den skulle have haft 5-10 minutter mere, for ovne kan godt variere, og det afhænger også lidt af kageformens størrelse. Hvis du bager den igen, vil jeg anbefale dig at stikke en tandstik i dejen, og hvis der ikke hænger noget ved, så er den færdigbagt.
      Jeg bruger banan i kagen, fordi jeg godt kan lide smagen af banan, og fordi det giver en god konsistens, men hvis man ikke bryder sig om banan, kan man bruge æblemos i stedet for eller bare undlade bananen. Der skal i så fald lidt mere væske i. Jeg håber, at du har mod på at bage nogle flere veganske kager 😉

      Svar

  15. Oliver w
    okt 23, 2017 @ 17:59:06

    hvor mange personer er dette til ?

    Svar

  16. Serena
    okt 27, 2017 @ 15:53:16

    Tak for gode opskrifter! Nu har jeg forsøgt opskriften to gang .. Kagebunden blev rigtig god men kokosmassen vil ligesom ikke klistre faste til kagen og dryssede af da vi skar i den. Hvad skyldes det?

    Svar

    • miasommer
      nov 09, 2017 @ 08:17:57

      Det kan jeg desværre ikke svare på. Jeg har selv lavet drømmekage en del gange de sidste par måneder, og den er blevet rigtig god hver dag. Jeg bruger “Smørbar” fra Naturli’ i fyldet, og kagen er kølet af, inden jeg skærer i den.

      Svar

  17. Birgitte
    nov 27, 2017 @ 18:01:10

    Hej
    Min hæver faktisk slet ikke. Hvad kan være årsagen?
    Hilsen Birgitte

    Svar

  18. Sanne
    maj 04, 2018 @ 11:09:08

    Mærkeligt! Jeg fulgte din opskrift til punkt og prikke – og den var helt flydende indeni da jeg skar den ud efter den var afkølet…. Det forstår jeg ikke….

    Svar

    • Mia Sommer
      jun 17, 2018 @ 07:09:35

      Det lyder mærkeligt! Måske varmer din ovn anderledes end min. Jeg stikker altid en tandstik i kagen for at se, om den er færdigbagt. Hvis der hænger dej ved, er den ikke færdig.

      Svar

  19. Trackback: Vegansk drømmekage med den rette mængde fyld |
  20. Rosa Jensen
    dec 01, 2019 @ 08:43:04

    En rigtig god kage. Men at lave og så smager den godt. Har denne gang brugt æblemos i stedet for moset banan. Det var rigtig godt. Ksn anbefales.😊😊🤗🤗

    Svar

  21. Signe
    mar 24, 2020 @ 13:40:52

    Kan desværre slet ikke få denne opskrift til at lykkedes. Kagen bliver klæg og tung og hård – bagetid og ovn har vist intet at gøre med det, har forsøgt nu 4 gange (ret optimistisk type her!) med forskellige variationer hver gang. Tror simpelthen æblemos/banan gør dejen for tung til at bagepulveret kan virke.. Det er den eneste forklaring jeg kan komme med. Kan anbefale Line Mailis opskrift på vegansk drømmekage i stedet.

    Svar

    • Mia Sommer
      mar 31, 2020 @ 20:07:25

      Hej Signe. Godt at være optimistisk! Jeg har ellers lavet den mange gange med succes, og jeg har hørt andre, der har gjort det samme. Jeg kan ikke tro, at det er banan/æblemos, der udgør problemet, for en banankage med masser af banan fungerer jo fint nok 🙂 Kan det tænkes, at du rører for meget rundt i dejen, så effekten af bagepulveret bliver dårligere? Om ikke andet er jeg glad for, at du har fundet en opskrift, der fungerer bedre for dig 🙂 Jeg håber, at du stadig tør at prøve andre af mine opskrifter 😉

      Svar

  22. Marianne M
    aug 19, 2020 @ 16:51:11

    Hej
    Vil høre om man mon evt kan bruge olie i stedet for plantemargarine til topping og i så fald hvor meget?

    Svar

    • Mia Sommer
      sep 20, 2020 @ 14:50:18

      Jeg tror ikke, at det vil blive lige så godt, for plantemargarinen bliver mere fast i det, når kagen køler ned, mens olien bliver ved med at være flydende. Kokosolie kan måske bruges som alternativ til plantemargarine, men jeg har ikke prøvet 🙂

      Svar

  23. Trackback: Nemme indkøb og en madplan til hele ugen | Mia Sommer

Skriv en kommentar