Jødekager

Da jeg var barn, bagte jeg jødekager med min mor hver jul. Det var en stor fornøjelse at lave dem og ikke mindst at spise dem! Jeg har fået opskriften og gjort den vegansk, og smagen er stadig den velkendte fra barndommens jul.

img_7425

Cirka 28 stk.

Ingredienser:
60 ml vand (cirka 4 spsk.)
300 g hvedemel
150 g margarine
100 g sukker

kanelsukker (25 g sukker blandet med ½-1 tsk. kanel)
mandelsplitter

Fremgangsmåde:
Hæld vandet i en skål. Tilsæt mel, margarine og sukker. Bland dejen med hænderne. Ælt dejen dejen og sæt den eventuelt på køl eller rul den ud med det samme.

Rul dejen ud i et par millimeters tykkelse. Læg gerne lidt mel på bordet først, så småkagerne ikke hænger fast. Stik småkager ud med småkageforme eller brug kanten af et glas i passende størrelse. Gentag udrulningen flere gange med dejresterne.

Drys kanelsukker og mandelsplitter oven på småkagerne og bag dem ved 200 grader i 7-12 minutter. Hold godt øje med dem, så de ikke bliver for brune.

img_7329

 

25 kommentarer (+add yours?)

  1. Nisa Suta
    dec 11, 2011 @ 09:00:31

    Uhm… De ser gode ud :)! Er det hvedemel der skal bruges? 🙂

    De bedste hilsner fra Nisa. Ps. TAK for sidst 🙂

    Svar

    • miasommer
      dec 11, 2011 @ 12:39:42

      De er også fantastisk gode, så de blev alle sammen spist på et par dage 🙂 Ja, der skal bruges hvedemel. Jeg retter det lige, så der ikke er nogen tvivl.
      Selv tak for sidst 😀

      Svar

  2. Nisa Suta
    dec 11, 2011 @ 14:26:29

    Tak for hurtigt svar :)! Dem må jeg snart prøve at lave, især når du/i fortæller at de er fantastiske 🙂

    Svar

  3. Mie
    nov 28, 2012 @ 19:10:43

    Hej Mia – tak for gode opskrifter. Jeg vil lige komme med et lille fif som jeg selv bruger i forbindelse med brug af hørfrø til erstatning for æg i bagning. I stedet for at koge dem ud, kan du bare nøjes med at benytte en nøddehakker/foodprocesser eller allerbedst, en kaffemølle (jeg har en jeg kun bruger til frø) når hørfrøene er knust godt, tilsætter du bare dobbelt portion vand og lader det stå 10 min, så opnås den ønskede ‘slim’ effekt ligeledes, og du slipper fra at koge al næringen ud af hørfrøene. jeg ved godt at de alligevel bages derefter, men jeg tænke jeg ville dele det med dig alligevel 🙂

    Venligst

    Svar

    • miasommer
      dec 01, 2012 @ 08:42:49

      Tak for dit tip 🙂 Jeg kendte det faktisk godt i forvejen. I denne opskrift foretrækker jeg dog at si hørfrøene fra, da det er lyse småkager. Men i alle andre former for frikadeller osv., kan man jo fint beholde hørfrøene i maden.

      Svar

  4. Trackback: Sprøde småkager med ingefær « ~Månebarnet~
  5. Trackback: Hørfrøslim « Mia Sommer
  6. Deborah
    apr 30, 2013 @ 16:53:28

    Nu er det ikke lige sæsson for disse, men jeg vil prøve dem til Jul helt sikkert. Har du prøvet med egg-replacer?

    Svar

  7. Anja Darling Madsen
    dec 19, 2013 @ 11:59:39

    jeg skal lave disse her i weekenden med 3 styks drenge (på 2, 6 og 11 år) jeg har købt udstikker forme og det skal nok blive sjovt. 😀 men jeg prøver at lave dem med no egg i stedet 🙂

    Glædelig jul Mia 😀

    Svar

  8. Trackback: Julesul og alt det der | deborah.dk
  9. Trackback: Peanutbutter cookies | Månebarnet
  10. Betina
    nov 15, 2014 @ 15:26:30

    Hej Mia.

    Ved du om jeg ka bruge HUSK istedet for hørfrøslim?

    Svar

  11. Anne
    dec 15, 2015 @ 08:16:32

    Tusind tak for den dejlige opskrift. Har lige bagt to portioner. Jeg fulgte opskriften nøje og kagerne blev helt perfekte.

    Svar

  12. Tenna
    dec 08, 2016 @ 16:55:04

    Hej. Bruger du varmluft eller alm ovn? Hvilken smør bruger du? Fri smør?
    De ser rigtig gode ud 😊

    Svar

  13. Trackback: Den ultimative guide til en vegansk jul | Månebarnet
  14. Trackback: Opskrift: Veganske Småkager – Jødekager! – Rolfine
  15. Trackback: Vegansk Jul – Rolfine
  16. MilleSmille
    nov 15, 2018 @ 15:40:00

    Hej Mia. Kigger lige på din opskrift og kommentarerne. Der er flere kommentarer med æg/hørfrø o.l, men intet er nævnt oppe i opskriften. Er der en fejl eller hvordan?

    Svar

  17. mauda
    dec 01, 2018 @ 09:02:57

    hej mia. tror du at man kan lave dejen dagen før og opbevare dem i køleskabet? 🙂

    Svar

  18. Trackback: 1. advent 2018 – Missekatkattapulta

Skriv en kommentar