Chokoladekage

Denne kage smager fantastisk! Den er efter min mening, præcis som en chokoladekage skal være, og selv dejen kan spises med stor fornøjelse, som det ses på nederste billede 🙂

Ingredienser:
300 g hvedemel
300 g sukker
90 g kakaopulver
2 tsk. vaniljesukker
2 tsk. bagepulver
100 g valnødder, hakkede
100 g plantemargarine, smeltet
4 dl plantemælk eller vand
1 moden banan, moset
evt. 100 g mørk chokolade, hakket

Fremgangsmåde:
Bland de tørre ingredienser godt.

Smelt plantemargarinen og tilsæt den sammen med plantemælk/vand  og den mosede banan til de tørre ingredienser. Rør dejen godt sammen og tilsæt evt. hakket chokolade.

Hæld dejen i en kageform (passer til en form med målene 23 x 33 cm.)

Bag kagen ved 180 grader i cirka 30 minutter, eller til den er færdig (stik en tandstik i dejen og se, om der er noget, der hænger fast på den).

Server kagen afkølet og med friske bær.

30 kommentarer (+add yours?)

  1. Maria Kinch Palvig
    maj 15, 2012 @ 12:57:14

    Den ser lækker ud! Det er godt nok et sødt billede af Julius 🙂

    Svar

  2. Jesper
    maj 15, 2012 @ 14:17:51

    hvis man ikke lige er med på det her sojamælkstrip, bruger man så bare almindelig mælk ?

    Svar

  3. monsterscircus
    maj 15, 2012 @ 19:33:59

    Ej hvor ser den lækker ud, uhm og dejligt med de friske bær til, den skal da prøves!

    Svar

  4. Mai
    maj 17, 2012 @ 22:48:43

    Hvordan kan det være, at der skal natron i? Mig bekendt bruges natron kun når der er noget syre tilstede.
    I stedet for vand eller mælk kunne jeg forestille mig, at appelsinjuice ville være super lækkert 🙂

    Svar

    • miasommer
      maj 20, 2012 @ 18:32:54

      Jeg kan faktisk ikke svare på det. Jeg har bare brugt natron i nogle opskrifter, som blev rigtig gode, og så har jeg for en sikkerheds skyld puttet det i mine andre kager også. Jeg mener da, at der er syre i bagepulver, så mon ikke at natron og bagepulver “arbejder” sammen?

      Det lyder som en rigtig god idé at putte appelsinjuice i!

      Svar

  5. Sille
    jun 27, 2012 @ 11:50:34

    Hvor mange personer er den til?

    Svar

    • miasommer
      jun 29, 2012 @ 16:51:23

      Det er svært at svare på, men der er nok til 10-12 medium stykker, og så er spørgsmålet jo bare, hvor mange stykker hver person kan spise 🙂

      Svar

  6. Trackback: Så er smagsprøverne klar! | Grøn, Sund & Lækker!
  7. Deborah
    maj 12, 2013 @ 14:39:30

    Jeg har lige bagt den i dag, og den er fantastisk!! Det bliver ikke sidste gang, jeg bare den, det er helt sikkert.

    Svar

  8. Trackback: Tilvalg snarere end fravalg | deborah.dk
  9. Mathilde Riis-Vestergaard
    maj 26, 2014 @ 09:43:21

    Super god kage! 😀 Efter den var kommet ud af ovnen og kølet, smeltede jeg mørk chokolade og smurte ovenpå i et jævnt lag og dryssede med hassselnøddeflager på toppen og mine gæster og jeg elskede den! Tak for opskriften 😉 Lavede den dagen forinden så chokoladen var blevet “hård” og knasende igen. Uhmm!

    Svar

  10. Mathilde Riis-Vestergaard
    maj 26, 2014 @ 09:45:13

    Hov, og forresten så brugte jeg 250ml kakaosoyamælk og 150ml neutral soyamælk. 😉

    Svar

  11. jacob
    jul 25, 2014 @ 13:31:50

    Det er GUF den opskrift du har her .. måske vil du også lure på min egen? Mega lækker sag ! – Jeg har lavet det med en mørk chokolade fra Xorac. Guf den resultet ! – Har også fundet en siden med opskrifter fra Xorac .. vil jeg da lige dele http://xorac.dk/start/klassisk-brownies/

    Svar

  12. Bettina
    jun 18, 2015 @ 11:16:10

    Kan den mon laves med mandelmælk? Jeg har nemlig noget jeg skal have brugt😃

    Svar

  13. Jeanett
    apr 15, 2016 @ 09:36:32

    Kan den bages i en Ø18 springform eller bliver den for stor? 🙂
    Kan jeg tage kokosglasuren og komme ovenpå kagen, fra din banan-kokos-kage?

    Svar

    • miasommer
      apr 21, 2016 @ 10:27:33

      Jeg ville bage den i en 25 cm springform. En på 18 cm er for lille til denne opskrift. Du kan sagtens bruge glasuren fra den anden kage 🙂

      Svar

  14. Trackback: Vegansk fødselsdag.
  15. Randi
    apr 29, 2017 @ 08:19:50

    Hej Mia. Har du evt. prøvet at bage denne uden margarine (tilsat noget andet). Tænker jeg vil prøve den i en lidt sundere udgave.

    Svar

  16. Maria
    jul 03, 2017 @ 10:39:37

    Smager skønt!! Mums 😋

    Svar

  17. Thea
    mar 18, 2018 @ 20:40:25

    Jeg vil gerne begive mig ud i at bage en vegansk kage til arbejdet, da en af mine kollegaer er veganer, og jeg tænker at denne lyder nem og god 🙂 Men hvor mange personer er der til i opskriften?

    Svar

  18. Gitte Casparij
    aug 13, 2019 @ 08:31:41

    Er det 180 grader i varmluft ovn ?

    Svar

    • Mia Sommer
      okt 08, 2019 @ 19:13:28

      Jeg bager altid kager ved almindelig ovn, bortset fra hvis jeg har flere lag i ovnen på en gang. Hvis jeg bruger varmluft, holder jeg ekstra øje med, at kagen ikke bliver brændt på toppen 🙂

      Svar

  19. Deborah
    aug 20, 2019 @ 14:49:11

    Jeg har igen bagt den her kage, men jeg ville prøve at lave den uden banan, fordi en af dem, jeg skulle servere den for, ikke tåler banan. Det virker også med 1 spsk. hørfrø opløst i 4 spsk. kogende vand og det hele blandet i det våde. Jo længere de står jo bedre.

    Til oplysning til andre, der måske har samme problem. Men en super opskrift, jeg bliver ved at bruge, når jeg skal lave chokoladekage.

    Svar

  20. Trackback: Veterans Day | deborah.dk

Skriv en kommentar