Æbleskiver

Veganske æbleskiver kan endnu ikke købes i butikkerne, men heldigvis er det ikke noget problem at lave dem selv, hvis man har det rette udstyr. Det kan godt betale sig at investere i en non-stick æbleskivepande, for så hænger dejen ikke fast, og det er nemt, når de skal vendes.

14 stk.

Ingredienser:
150 g hvedemel
50 g sukker
1 tsk. vaniljesukker
1 tsk. bagepulver
½ tsk. kanel
½ tsk. fint salt
100 ml vand
50 ml appelsinjuice

plantemargarine til stegning

Fremgangsmåde:
Bland de tørre ingredienser. Tilsæt derefter vand og appelsinsaft. Bland dejen godt.

Put lidt plantemargarine i hvert hul i æbleskivepanden og opvarm den. Når margarinen er smeltet, fyld da dejen i hullerne, så hvert hul er 3/4 fyldt. Panden må ikke være alt for varm, da æbleskiverne risikerer at blive brændte udenpå (min kogeplade indstilles til nr. 2 ud af 3).

Når æbleskivernes sider er blevet lysebrune, kan de vendes med en tandstik eller lignende. De skal bages væsentlig kortere tid på den anden side.

Serveres med jordbærsyltetøj og flormelis. Velbekomme!

IMG_1883 IMG_1903 IMG_1931  IMG_1974 IMG_1984

26 kommentarer (+add yours?)

  1. Kristina
    dec 10, 2012 @ 15:02:06

    Der står en æbleskivepande på min ønskeseddel i år… nu håber jeg *endnu* mere at jeg får én, for de her æbleskiver ser jo alt alt for gode ud!

    Svar

  2. veganermadsen
    dec 10, 2012 @ 16:23:46

    Hmm, tror jeg vil prøve at eksperimentere lidt med den her opskrift, Bruger jo ikke hvedemel, men er sikker på det kan fikses på andre måder 🙂

    Svar

  3. sofielf
    dec 19, 2012 @ 13:52:38

    Jeg har flere gange bagt æbleskiver med speltmel – det fungerer forbløffende godt, og er om ikke sundt, så i hvert fald sundere end hvedemel.

    Svar

  4. sofie
    dec 15, 2015 @ 08:59:19

    hvorfor har du skiftet mælk ud med vand? bliver de så stadig ligeså gode? mælk har jo den der cremet og søde smag. og hvad er det for noget appelsinjuice du har brugt? og smager disse æbleskiver ligeså gode som de “normale”?

    Svar

  5. Trackback: Stresser over af julemaden dig?
  6. Trackback: Stresser noget af julemaden dig?
  7. Heidi
    nov 15, 2018 @ 20:37:58

    Kan man undlade appelsinjuicen eller gør den noget specielt udover smagen?

    Svar

  8. Anne-Sophie
    nov 20, 2018 @ 13:24:26

    Har du prøvet at bage dem i en glutenfri variant?

    Svar

  9. Mogens Julsdorf
    dec 11, 2019 @ 16:53:57

    Jeg synes smagen var god, men konsistensen blev lidt fed i forhold til “alm” æbleskiver.
    Kan jeg evt komme lidt mere vand eller juice i?

    Jeg aner ikke om det skulle hjælpe 🤷🏼‍♂️

    Svar

  10. Karin
    dec 23, 2019 @ 08:52:26

    Kunne man måske putte noget revet appelsinskræl i?

    Svar

  11. Christian Barkholt Muller
    nov 29, 2020 @ 20:39:45

    Fantastisk og dejlig enkel opskrift som altid! ♥️

    Jeg eksperimenterede med at tilføje 1 tsk natron og 1 tsk kardemomme i stedet for kanel, så de mindede mere om Frk. Jensens æbleskiver – og det smagte også fantastisk godt (og så får de en lys og lidt gullig nuance) ❄️

    Svar

  12. Sonja
    nov 25, 2022 @ 13:29:31

    Er det korrekt med 50 ml appelsinjuice?- synes umiddelbart, det lyder af meget lidt

    Svar

  13. Gjenta
    dec 09, 2023 @ 20:16:18

    Hold da op! Æbleskiver helt uden fedtstof i? Det er godt nok vovet, må jeg sige! Men sejt at du kastede dig ud i det, og prøvede! Vil gerne prøve opskriften, men hvor jeg skifter hvedemel ud med speltmel. Lader du din dej til at hæve?

    Svar

  14. Gjenta
    dec 10, 2023 @ 10:31:58

    Kan jeg ersatte appelsinjuicen med æblemost?😃😋

    Svar

Skriv en kommentar