Instant banankage

Denne kage er perfekt, når den pludselige lækkersult melder sig, for den er virkelig hurtig. Faktisk skal den kun bages i 3 minutter, og så kommer den i portionsstørrelse, så man ikke kommer til at spise alt for meget. Den er saftig og lækker, præcis som en banankage skal være, så selvom den er hurtig, er det ikke på kompromis af smagen. Mine børn var vilde med den og meget interesserede i at være med, da der skulle tages billeder 🙂

img_6319

Til 1 person

Ingredienser:
4 spsk. hvedemel
3 spsk. sukker
1/4 tsk. bagepulver
1/4 tsk. kanel (kan undlades)
1 nip salt
1 spsk. mørk chokolade, hakket (kan undlades)
1 spsk. rapsolie
1 spsk. vand
1 moden banan, moset

Fremgangsmåde:
Put mel, sukker, bagepulver, kanel og salt i en kop (eller et glas eller en glasskål, der kan indeholde minimum 2,5 dl og tåle mikroovn). Bland ingredienserne godt.

Tilsæt chokolade, olie, vand og banan og rør ingredienserne godt sammen, så der ikke er tørre klumper af mel tilbage.

Bag kagen i mikroovnen i 3 minutter ved 900 W. Hvis din mikroovn fungerer ved større eller mindre effekt, bag den da i kortere eller længere tid. (Ved 800 W skal den have 3 min. og 20 sekunder, og ved 1000 W skal den have 2 minutter og 40 sekunder). Sæt eventuelt en tallerken under, da kagen kan risikere at boble over.

Nyd kagen lun eller kold.

Tip: Tilsæt gerne en spiseske hakkede nødder eller en spiseske rosiner for variation.

IMG_3033

IMG_2998

IMG_3016

4 kommentarer (+add yours?)

  1. Gunilla
    feb 28, 2016 @ 16:32:20

    Hvor lang tid skal kagen ha i en almindelig ovn? Hilsen gumilla

    Svar

  2. Jonas
    jul 24, 2016 @ 10:10:35

    Jeg bagte den i 20 minutter på 200 grader, og den blev lækker.

    Svar

  3. vikingensmor
    jan 12, 2020 @ 19:08:01

    Synes ikke tilberedningstiden passer trods din guide. Min skulle have mere, ellers var den halvrå. Men den smager godt.

    Lavede en hvor jeg erstattede lidt af melen med fuldkorns hvedemel (fuldjornshvedemel alene går jo ikke lol…og var slet ikke den mel jeg ville have brugt) og sukker med honning, da min 3 årigede tiggede om mere, og synes ikke at kagekage hver dag var en god ide lol så prøvede at gøre den sundere…smager åbenbart ret godt ifølge knægten

    Svar

Skriv en kommentar