Vaniljesmåkager

Dette er den nemme udgave af vaniljekranse. Det er optimalt at bruge en kødhakker, når man laver vaniljekranse, men sådan en ejer jeg ikke, og bruger man en sprøjtepose og en tyndere dej, flyder de for meget ud. Jeg har eksperimenteret end del, men nu har jeg valgt at lave småkager i stedet for kranse. Det er egentlig også ligemeget, hvordan de er formet, for de smager super godt.

20 stk.

Ingredienser:
125 g hvedemel
100 g sukker
50 g mandler
2 tsk. vaniljesukker
75 g plantemargarine
2 spsk. vand

Fremgangsmåde:
Blend mandlerne, til de er blevet til mel eller så fint som muligt. Bland dem med hvedemel, sukker og vaniljesukker. Tilsæt plantemargarine og vand, og bland dejen godt, brug evt. hænderne.

Brug to teskeer til at sætte 20 klumper dej på en bageplade beklædt med bagepapir.

Bag småkagerne i cirka 10 minutter ved 200 ºC almindelig ovn.

Vaniljesmåkager 1

Opskriften er fra min kogebog Veganske fristelser.

4 kommentarer (+add yours?)

  1. Malene Skovsgaard Christensen
    mar 19, 2020 @ 22:59:17

    Kære mia, er der en bestem plantemargarine du bruger til disse☺️

    Svar

    • Mia Sommer
      mar 31, 2020 @ 20:04:12

      Jeg bruger som regel Smørbar fra Naturli’. Smørbar blok fungerer også, den skal bare bløde lidt op på køkkenbordet først. God fornøjelse 🙂

      Svar

  2. Natasja
    aug 14, 2020 @ 02:22:46

    Kære Mia.
    skal prøve mig frem med disse i morgen. Jeg bor i Perú og her findes ikke vaniljesukker. Er det fint, at jeg bruger samme mængde vaniljeessens?

    Lige et ekstra spørgsmål (skal nemlig også lave kanelsneglene), kan jeg erstatte det brune farin? Det er nemlig heller ikke til at få her. Jeg tænkte evt med brun sukker eller rørsukker?

    MANGE TAK for fantastiske opskrifter!

    Svar

    • Mia Sommer
      aug 18, 2020 @ 10:16:31

      Hej Natasja

      Tak for de rosende ord, jeg er glad for, at du kan lide mine opskrifter! Beklager mit sene svar. Jeg ved ikke, om det er passende med helt samme mængde vaniljeessens, men prøv at smage dig frem, det kan ikke gå helt galt.
      Ja, jeg ville erstatte med brun sukker eller rørsukker. Jeg tror ikke, at det gør den store forskel smagsmæssigt 🙂

      Svar

Skriv en kommentar