Dhal

Dhal er en indisk linseret, som kan laves på mange forskellige måder. Dette er min version, og det er en af mine livretter, som jeg er vendt tilbage til i årevis. Faktisk var dhal en af de allerførste veganske retter, som jeg prøvede at lave, og derfor betyder denne opskrift særligt meget for mig.

IMG_4721.resized

Til 4 personer

Ingredienser:
2 tsk. koriander
2 tsk. spidskommen
2 tsk. gurkemeje
evt. chilipulver
1 løg, hakket
4 fed hvidløg, pressede
250 g røde linser
150 g grønne linser
2 tsk. salt
1 tsk. sukker
1 lille dåse tomatpure (70 g)
1 liter vand

Fremgangsmåde:
Svits krydderier, løg og hvidløg i en gryde i et par minutter. Brug lidt vand eller olie, så det ikke brænder på. Skyl linserne og put dem i gryden sammen med salt, sukker, tomatpure og vand. Lad retten koge i 25 minutter under låg. Smag til med salt og chili.

Spises sammen med ris og evt. mangochutney, ananasstykker, friskhakket koriander, peanuts og brød.

img_7753

img_7834

IMG_4708.resized

23 kommentarer (+add yours?)

  1. Line
    feb 07, 2012 @ 17:18:01

    Hej Mia
    Jeg kan se af du ofte bruger bouillon-terninger, har du prøvet Herbamare? Jeg synes det er en virkelig god bouillon som ikke er nær så salt som de fleste terninger ofte er.

    Svar

    • miasommer
      feb 08, 2012 @ 08:17:03

      Hej. Ja, jeg bruger faktisk for det meste Herbamare, men jeg plejer at “oversætte” det til boullionterninger, da det kan købes ALLE steder og er billigere. Folk er selvfølgelig velkomne til at bruge den boullion, de foretrækker, og jeg tror ikke, at det gør nogen forskel for rettens smag samlet set 🙂

      Svar

  2. Line
    feb 08, 2012 @ 20:57:08

    🙂 godt med lidt oversættelse. Jeg prøvede dhalen i går, tilføjede en smule garam masala jeg har stående, og det blev virkelig godt! Havde en rest med på arbejde og kollegerne var vilde med det, så de skal da lige ha’ opskriften. Med eller uden herbamare 🙂

    Svar

  3. Trackback: Madplan 1 « Mia Sommer
  4. Maria
    jun 02, 2012 @ 07:22:06

    Det ser lækkert ud og skal helt klart prøves! Elsker dhal, så må lige prøve din version også 🙂 Hvor mange personer rækker opskriften ca. til?

    Svar

  5. Anna
    jan 07, 2013 @ 18:30:30

    Såååå lækkert <3. Jeg lavede halvdelen og det rakte helt fint til 2 personer :). Men vi spiser heller ikke ligeså meget som nogen andre (har jeg fået at vide).
    Men det ER altså en lækker opskrift!

    Svar

  6. Trackback: Sådan træner du din drage | Copenhagen Kiddo
  7. Trackback: Dhal | Hjemmemor
  8. majbritt
    jan 06, 2015 @ 11:35:37

    MMMMM Denne ret smager jo helt fantastisk.. og også for “kødædere” sku jeg hilse og sige ;0) Takker for opskrift!

    Svar

  9. Jonas Jakobsen
    feb 19, 2015 @ 17:37:26

    Lækker Dhal. Tak for opskriften!

    Svar

  10. Jan Vilhelmsen
    sep 17, 2016 @ 16:14:34

    Hej Mia
    Kan du anbefale et andet krydderi en koriander, da mine børn ikke er til den ” sæbede” smag ☺

    Svar

  11. Trackback: Sådan sparer du penge på mad | Mia Sommer
  12. Helle
    nov 25, 2016 @ 15:39:36

    Hej Mia
    Tror du at det kan fryses?

    Svar

  13. Trackback: Flexitar-udfordringen: Finalen - pølser, planter, eller begge dele? (4) -
  14. Mille Scheuer Fløjborg
    sep 09, 2017 @ 15:44:11

    Hej Mia
    Kan den fryses?

    Svar

  15. Trackback: The Healing Journey – Ernæring – HOUSE OF COMPASSION
  16. Trackback: Madplan, uge 6 – Ærtelykke
  17. Trackback: Madplan 1 – Ærtelykke

Skriv en kommentar