Vegansk kødpølse

Mange kan godt lide at spise mad, som ligner det, de kender. Det gælder også, selvom man begynder at spise vegansk og ikke længere vil have kød. Man kan købe mange slags veganske “efterligninger” af traditionelle retter i butikkerne, bl.a. pølsepålæg, og det kan især være rart for børn at få en madpakke med, der ikke skiller sig alt for meget ud fra mængden. Jeg har ofte købt pølsepålæg, men det er faktisk ret nemt at lave selv, og det er oftest sundere. Min variant indeholder gode råvarer, og den er fri for nitrit og andre dårlige stoffer, som ofte er i forarbejdet kød. Mine børn elsker den, især med vegansk mayo eller remoulade og ristede løg.

Pølsen indeholder få specielle ingredienser, som er langtidsholdbare, og som jeg klart vil anbefale, at man anskaffer sig: Gærflager er inaktivt, næringsrigt gær, der tilfører “umami-smag” til de fleste retter. Det er især velegnet i sovser og dressinger. Gærflager bruges bl.a. til at give vegansk mad en osteagtig smag. Agar agar er en vegetabilsk form for gelatine, der er fremstillet af udtræk fra alger, og det får pølsen til at blive fast. Begge dele kan købes i helsekostbutikker eller på nettet.

Følg mig gerne på Facebook for mere vegansk inspiration: http://www.facebook.com/miasommervegansk

IMG_6825

Til to pølser

Ingredienser:
1 dåse kikærter (240 g kogte)
4 dl vand
50 g tahin
50 g rå rødbede
½ dl gærflager
2 spsk. agar agar
1 spsk. citronsaft
2 fed hvidløg
2 tsk. salt
1 tsk. oregano
Evt. ½ tsk. røget paprika

Fremgangsmåde:
Put alle ingredienser i en foodprocessor undtagen oregano. Blend det i nogle minutter, til det er en helt ensartet masse. Put det op i en gryde og tilsæt oregano.

Lad massen koge under omrøring i cirka 7 minutter. Det er vigtigt at røre rundt fra start til slut, så det ikke brænder på. Hæld derefter massen over i glas, der kan tåle varme. (Jeg bruger to almindelige varmefaste glas fra Ikea.)

Lad pølserne køle helt af, hvorefter de nemt kan lirkes ud af glasset med en kniv langs siden. Skær pølsen i tynde skiver og brug skiverne som pålæg.

(Jeg ved endnu ikke, om pølserne er egnede til at fryse. Skriv gerne i en kommentar, hvis I ved det).

IMG_6802

IMG_6796

 

 

96 kommentarer (+add yours?)

  1. Johanna
    apr 16, 2016 @ 18:40:22

    Hej Mia. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at lave den kødpølse. Men hvad kan jeg bruge, hvis sesam (tahine) ikke er muligt?

    Svar

  2. Janne
    apr 17, 2016 @ 07:26:05

    Hej Mia.

    Jeg har med interesse læst i din blog og vil anskaffe bogen. Jeg skriver her, fordi jeg lige vil spørge, om du faktisk anvender kikærter på dåse? Jeg troede, du lavede al din mad mad fra grunden, og dåser er vel ikke sunde? Eller kender du til dåser, der er ok? Hvis ja, er jeg nysgerrig efter at høre hvilke.
    Ellers super spændende opskrift.

    Svar

    • miasommer
      apr 21, 2016 @ 10:25:16

      Hej Janne

      For det meste udbløder og koger jeg selv bønner og kikærter, men i en snæver vending bruger jeg dem på dåse. Jeg forsøger at lave mine opskrifter, så mængden af bønner eller kikærter svarer til hele dåser, så det er nemmere for mine læsere at bruge opskrifterne, hvis nu de ikke lige har fået udblødt og kogt bælgfrugter. Det er jo lidt tidskrævende, eller det kræver i hvert fald planlægning. Jeg tror, at det er okay at bruge dåser i mindre omfang, men jeg ved ikke så meget om det.

      Svar

  3. Anne
    apr 18, 2016 @ 15:00:43

    Det ser spændende (og nemt) ud. Jeg vil prøve den til ungernes madpakke. Det ville være fantastisk hvis de kan lide den.

    Svar

  4. Gittoh
    apr 20, 2016 @ 14:12:23

    ej hvor virker det smart og nemt! 🙂 og hvor ser det sjovt ud med glasset

    Svar

  5. Henrik Hindby
    apr 20, 2016 @ 15:27:01

    Hvad er agar agar, og kan det mon undværes?

    Svar

  6. Tenna
    apr 23, 2016 @ 04:56:10

    det må prøves:) ved du ca hvad holdbarheden er?

    Svar

  7. Birthe
    apr 24, 2016 @ 08:12:25

    Hej Mia Jeg har prøvet at fryse en af mine første kødpølser. Det ændrede ikke konsistensen nævneværdigt. Min erfaring er, at de kan holde sig ca 4 dage i køleskabet. Tak for dine mange skønne opskrifter!,

    Svar

  8. Katrine
    apr 25, 2016 @ 17:31:02

    Min minihakker er for lille til et projekt som dette, så hvor flydende bliver massen cirka? Som i kan det laves i Nutribullet eller stavblender? 🙂

    Svar

  9. Trine
    apr 25, 2016 @ 23:28:06

    Hej Mia, lavede ‘ kødpølse’ i weekenden og jeg synes det er vildt så tæt på den er på kødpølse som jeg husker den, kom måske for meget rødbede i, men farven er flot. Super nem opskrift og skal klart laves igen – tak for det 🙂

    Svar

  10. Randi
    maj 21, 2016 @ 17:34:02

    nu bliver jeg i tvivl. Skal kikærterne drænes ??

    Svar

  11. Mette
    jul 25, 2016 @ 11:21:20

    Hej Mia,

    Kan man bruge noget andet end agar agar? Det er lidt svært at få fat på. Måske loppefrøskaller eller lign.? Og i fald af, at man kan, hvor meget skal jeg så tilsætte? vh Mette

    Svar

    • miasommer
      aug 29, 2016 @ 11:30:34

      Jeg tror ikke, at man kan erstatte agar agar i denne opskrift, da det er ret vigtigt for konsistensen. Man kan købe agar agar i Meny eller helsekostforretninger.

      Svar

  12. Michelle
    sep 01, 2016 @ 09:44:09

    Hej Mia. Nu har jeg været inde og lure på den tyske hjemmeside du skriver om. og jeg kan ikke se at agar agar er billigere dernede.
    bagebixen.dk har den til 40 kr for 50 g.
    men jeg kan godt se at gærflagerne er billigere, ca halv pris.
    Men det er også meget at skulle bestille for 90 euro synes jeg.
    Er der andre ting som er gode at købe dernede fra?
    Hilsen Michelle. (som snart giver sig i kast med denne opskrift)

    Svar

    • miasommer
      sep 12, 2016 @ 08:42:58

      Den, jeg plejer at købe, koster 76 kr. for 100 gram. De helskekostbutikker, som jeg har kigget på, sælger gerne 50 gram for over 50 kr. Men ja, det er da en god pris hos Bagebixen. Måske er agar agar ved at blive billigere, fordi flere køber det 🙂 Vi plejer også at købe alpro plantemælk, tandpasta, vegansk lys chokolade, chiafrø, streich (sandwichspread) fra den tyske hjemmeside, så vi har ikke noget problem med at komme over 90 euro 🙂

      Svar

  13. Rana
    okt 11, 2016 @ 17:20:17

    Nu spørger jeg sikkert dumt men i håb om, at du har prøvet forskellige slags tahine- er smagen på det forskellig alt efter hvilket mærke man køber? Smager nogle feks stærkere end andre?
    Min mor køber det i store bøtter fra grønthandlere (udelukkende til brug i humus) og jeg bryder mig ikke rigtigt om smagen. Men tænker jeg vil investere i de små glas i supermarkederne hvis de er bedre 🙂
    Hvad der smager godt er selvfølgelig subjektivt, men hvis der er variation i smagen så prøver jeg helst opskriften med en anden type ^_^

    Svar

    • miasommer
      okt 13, 2016 @ 07:53:53

      Ja, der er forskel på tahins smag 🙂 Jeg køber normalt tahin fra Urtekram, og jeg bryder mig ikke om smagen i sin rene form, men når jeg f.eks. bruger tahin i hummus og i denne pølse, så kan jeg godt lide det. Det smager heller ikke igennem, men passer bare ind som en helhed med de andre ingredienser 🙂

      Svar

  14. Pia nielsen
    okt 22, 2016 @ 09:51:57

    Hey Mia jeg prøvede i går at lave din kødpølse opskrift men den er stadig ikke stivnet? Hvor lang tid går der for dig før du kan skære den? Hvad kan der tænkes jeg har gjort fejl, da jeg har fuldt din opskrift?

    Svar

    • miasommer
      okt 24, 2016 @ 08:04:32

      Den burde være stivnet, når den har stået hele natten i køleskabet. Kan det tænkes, at du ikke kogte blandingen længe nok eller tilsatte for lidt agar agar?

      Svar

  15. Mette
    nov 02, 2016 @ 14:36:22

    …nu fik jeg prøvet kødpølsen og sikke en succes!! Jeg er godt nok imponeret over HVOR meget, den ligner en ægte kødpølse, både i udseendet og når man skærer i den (rødbeden farvede dog for meget, selvom jeg fulgte opskriften til punkt og prikke, så jeg vil halvere mængden næste gang). Den var super nem at lave. Jeg vil også næste gang tilsætte en masse ekstra frisk hvidløg, lidt røget paprika og lidt finthakket soltørret tomat, så den måske får en mere salami-agtig smag!! Jeg spiser den i tynde skiver (er vigtigt) med mayo og ristede løg eller italiensk salat 😄….faktisk kan man også med fordel halvere opskriften, da man får en ret stor portion ud ad det….

    Ps: Du bør kalde dette pletskud for Sommerpølse 👍👍

    Svar

  16. Maria
    nov 12, 2016 @ 17:08:27

    Gærflager? Hvad gør de og kan de erstattes?

    Svar

  17. Trackback: Hvad er agar agar?
  18. Sofia
    jan 31, 2017 @ 11:44:02

    Man kan købe bilige agar- agar pulver i asiatiske foratninger. En pakke 25g for 15kr.
    Pølser og oste med agar er ikke egnede til at fryse. Det ved jeg af min erfaring.
    Men smøreoste som har været i fryseren kan efter en kort opkogning bliver gode igen, dvs konsistensen bliver ensartet igen.

    Svar

  19. Fie
    maj 31, 2017 @ 08:45:11

    Hej Mia.. Hvor lang ca. skal det stå i køleskabet ??

    Svar

    • miasommer
      maj 31, 2017 @ 09:55:56

      Jeg har ikke testet, hvor lang tid der skal gå, men jeg plejer at lave den om aftenen, og så er den klar næste morgen 🙂 Den skal bare stå længe nok til at blive helt fast og skærebar.

      Svar

  20. Line
    jul 05, 2017 @ 08:28:47

    Jeg er ikke tosset med rødbede så var en smule skeptisk, men det var altså for nemt og smart til at jeg ikke ville prøve det, og godt jeg gjorde! Jeg har tendens til at blive liiiiiidt træt af det samme hummus/spread ‘pålæg’ til min mad (også selvom det er forskellige smage og alle smager godt), så trængte til noget med mere bid i. Denne Veganer/Sommerpølse kommer til at blive et fast element i mit køleskab fra nu af!

    Svar

  21. Anne Chavez Svendsen
    aug 02, 2017 @ 11:51:15

    Hej Mia.

    Sikke en god opskrift. Jeg puttede en lille smule røget paprika i også. Det var et hit. Jeg synes dog dem smuldrer lidt. Den var helt kold, men den skal måske stå natten over?
    Og tror du man kan bruge andre bønner i stedet? Jeg elsker kikærter, men bruger dem derfor også rigtig rigtig meget. Spiser hummus konstant..
    Kh. Anne

    Svar

    • miasommer
      aug 08, 2017 @ 10:28:06

      Jeg har ikke oplevet at den smuldrede, men den plejer også at stå natten over hos mig. Måske gør det forskellen 🙂 Du kan helt sikkert godt bruge andre bønner i stedet for, men det vil selvfølgelig ændre smagen lidt. Jeg ville nok starte med at bruge hvide bønner, da de er mere neutrale i smagen end f.eks. kidneybønner 🙂 Hos mig spiser vi også meget hummus 😉

      Svar

  22. Simone Elise Rasmussen
    aug 09, 2017 @ 18:43:38

    Hej Mia
    En siger ja og en siger nej, til at den er fryseegnet.
    Hvad siger du :/?
    Kh Simone

    Svar

    • miasommer
      sep 13, 2017 @ 12:50:37

      Jeg har ikke prøvet, så du må nok hellere gøre dig din egen erfaring og melde tilbage her 🙂

      Svar

    • Anette
      feb 19, 2022 @ 08:22:41

      Jeg skar pølsen i skiver og frøs ned i passende portioner til madpakken. Det fungerer. Det er ingen forskel i konsistens eller smag. Pølsen er et hit.

      Svar

  23. Anita
    nov 26, 2017 @ 16:23:07

    Så fik jeg prøvede at lave ‘kødpølse’ puha ingen succes her, det smagte mærkeligt?, kan det være gærflagerne?. Har hørt der er meget forskel på mærkerne at nogle gærflager giver en grim smag, hvilket mærke gærflager har du brugt :)?

    Svar

  24. Jette Vibeke Madsen
    dec 22, 2017 @ 17:32:31

    Virkelig god opskrift, som jeg nu har lavet flere gange. Jeg har prøvet at fryse pølsen, og det var ikke vellykket. Det gik ud over den faste konsistens, så det kan jeg bestemt ikke anbefale.

    Svar

  25. Sandi
    jan 30, 2018 @ 12:41:06

    Tak for dejlig side, sidst prøvet pølsen, som jeg synes er kanon god. Har lyst at eksperimentere lidt, prøve at gøre konsistensen mere -hm, blød, tror du chiafrø, udblødte, kunne ændre lidt på det? Har også frosset det ene glas, men ikke prøvet at spise det endnu. Følger spændt dine videre tiltag. Venlig hilsen fra en glad grøntsagsspiser 👍

    Svar

  26. Susanne Broe
    maj 05, 2018 @ 08:49:45

    Hejsa
    Er der ikke lavet om på opskrift på vegansk pølse?

    Svar

  27. Veganeren (@veganeren)
    jul 19, 2018 @ 09:04:11

    Kjempegod pølse, har laget den flere ganger. Elsker bloggen din! Ha en fortsatt fantastisk sommer. Hilsen veganbloggere fra Norge. 🙂

    Svar

  28. Trackback: Røkt påleggspølse uten soya og gluten - Veganeren
  29. Anne
    sep 29, 2018 @ 20:21:34

    Hej Mia.
    Kan gærflager undlades eller erstattes af noget andet?
    Hilsen Anne

    Svar

    • Mia Sommer
      okt 22, 2018 @ 11:57:54

      Gærflager giver en god smag, som ikke umiddelbart kan erstattes af noget andet. Men hvis du ikke har det, kan du godt prøve at lave pølsen alligevel 🙂

      Svar

  30. Anette
    dec 11, 2018 @ 13:28:19

    Søde Mia, du skriver at du køber 100g agar agar for 76 kr. Vil du fortælle mig hvor det er henne? 🙂

    Svar

  31. Betina
    jan 02, 2019 @ 18:22:05

    Ser lækkert ud 🤗
    Hvor lang holdbarhed har disse veganerpølser, vurderer du?
    Vh. Betina Duedal

    Svar

  32. Helle Venters
    jan 06, 2019 @ 13:13:29

    Hvorfor kalde det en kødpølse?? Forstår ikke veganers trang til at relatere sig til kød i navngivning???

    Svar

    • Mia Sommer
      jan 09, 2019 @ 08:58:19

      De fleste veganere fravælger ikke kød, fordi de ikke kan lide smagen. De fleste gør det af hensyn til dyr og klima og vil stadig gerne have mad, der minder om deres tidligere livretter, bare i en plantebaseret udgave 🙂

      Svar

  33. Astrid Høgh
    jan 20, 2019 @ 09:55:55

    Super lækker pølse. Jeg brugte gulerod da jeg ikke havde rødbede og supplerede med røget paprika. Jeg kom halvt miso og halv tahin i, da jeg ikke havde mere tahin og skar så til gengæld meget ned på saltet. Også et lækkert resultat.
    Alle er vilde med den, også ikke veganere.

    Svar

  34. Malene
    apr 04, 2019 @ 21:31:03

    Hvor langtid tager køleprocessen? Sådan ca. Vil nemlig gerne lave det, men skal lave det under tidspres.
    Hilsen Malene.

    Svar

  35. Trackback: Guide – vegansk påskefrokost 2019 | Månebarnet - veganske opskrifter
  36. Hannah Andersen
    aug 06, 2019 @ 17:42:59

    Kan man bruge vegegel istedet for Agar Agar?

    Svar

    • Mia Sommer
      okt 08, 2019 @ 19:23:30

      Det kan man godt, men jeg er ikke klar over, om det kan erstattes en-til-en, eller om der skal en anden mængde til. Prøv dig frem og meld gerne tilbage 🙂

      Svar

  37. Kennet
    aug 12, 2019 @ 08:25:13

    Har du mon gramangivelse på agar agar? jeg har både i luftige flager og i pulver – så mængden vil være forskellig, alt efter type, ved brug af spiseske 🙂

    Svar

  38. benni
    jan 17, 2020 @ 05:31:40

    Fik lavet rødbedepålægget, brugte ikke gærflager.
    brugte lys miso som er et asiatisk soyaprodukt og købes i asiatiske butikker
    vil lave noget andet næste gang, gulerod/hasselnød pålæg eller m/ blomkål
    mulighederne er mange, kun fantasien sætter grænsen.
    Har stor succes med vegansk chokolademousse

    Svar

  39. Renè
    jan 27, 2020 @ 12:00:46

    Denne lækre kødpølse kan godt tåle fryser blir lidt vandet men alt smagen er der

    Svar

  40. Mia Højsgaard
    feb 17, 2020 @ 15:26:12

    Super spændende opskrift 🙂 Den vil jeg afprøve nede i den institution hvor jeg er 🙂 Bruger du vandet fra kikærterne?

    Svar

  41. Michelle
    mar 02, 2020 @ 12:40:01

    Er det agar agar pulver eller flager du har brugt? Jeg kan forstå at mængden er forskellig afhængig af om man bruger pulver eller flager.

    Svar

  42. Karina
    maj 20, 2020 @ 16:21:37

    Man kan godt fryse den😁

    Svar

  43. rbergenholtz
    maj 23, 2020 @ 23:41:14

    Bruger du lys eller mørk tahin?

    Svar

  44. Trackback: Inspiration til veganske madpakker | Mia Sommer
  45. Linda Rasiah
    sep 01, 2020 @ 11:00:03

    hej Mia Jeg har fråset mange af de ingredienser du bruger i opskriften ned hver for sig, så vil da tro hvis du skærer pølsen i skiver og ligger lagvis lidt forskudt fra hinanden, må den da kunne fryses. har ikke prøvet det endnu, men gør det så snart jeg har lavet pølsen.

    Svar

  46. Susanne
    jul 27, 2021 @ 17:59:44

    Hej Mia
    Har lavet pølsen og smagen er supergod – men hvad gør jeg forkert – den er fast nok men meget våd. Bh Susanne

    Svar

  47. Camilla
    mar 17, 2022 @ 12:40:48

    Jeg vil ikke anbefale at fryse pølsen. Det gik i hvert fald ikke så godt for mig, og både smag og tekstur ændrede sig efter frys.

    Svar

  48. Preben
    jul 23, 2023 @ 09:03:17

    Hej jeg har lige lavet kødpølsen den smager godt men jeg synes konsistensen er lidt grynet er det normal?

    Svar

  49. Betina Duedal
    dec 26, 2023 @ 11:38:40

    Hej Mia
    Skal igen i gang med at lave dette pålæg – men sidst oplevede jeg, at det var meget svært at få ud af glasset. Har du et godt fif til det?
    Mvh Betina Duedal

    Svar

  50. Vips
    mar 30, 2024 @ 11:07:31

    Jeg har lige lavet denne pølse for gudvedhvilkengang. Desværre opdagede jeg til min skræk at jeg kun havde 1 spsk agar agar tilbage. Jeg supplerede op med 1 spsk tapioka, og pølsen blev præcis ligeså fin og fast som den plejer.

    Svar

Skriv en kommentar