Hindbærmoussekage

Denne hindbærmoussekage smager himmelsk! Jeg har længe haft lyst til at lave noget med hindbærmousse, men jeg kunne ikke helt knække koden til, hvordan det skulle lade sig gøre. Normalt bruger man gelatine for at gøre moussen fast, men da gelatine laves af dyrs sener, knogler og hud, var det selvfølgelig ikke en mulighed (jeg beklager, hvis du har mistet appetitten).

Da jeg for nylig købte agar agar, var jeg spændt på at afprøve mine idéer. Agar agar er nemlig en vegetabilsk form for gelatine, som er lavet af udtræk fra alger. Eneste ulempe er, at det skal købes i en specialbutik (helsekost) eller bestilles hjem fra nettet, og så er det lidt dyrt. Men når først man anskaffer sig det, finder man ud af, at det er både nemt at bruge og rækker langt.

Jeg køber agar agar hos Koro (https://www.koro-shop.dk/oekologisk-agar-agar-500-g), som har mange veganske og økologiske varer i store forpakninger og til rimelige priser. (Rabatkoden miasommervegan giver 5 % rabat hos Koro).

Som sagt smager denne kage himmelsk med syrlig-sød hindbærmousse og fyldig chokoladebund. Prøv den!

IMG_4388.re

Til cirka 6 personer

Ingredienser:
Mousse:
250 g frosne hindbær
3 spsk. sukker
2 tsk. agar agar*
1 brik sojapiskefløde (250 ml)**

Kagebund:
150 g mandler
50 g havregryn
2 spsk. kakao
1 tsk. vaniljesukker
150 g bløde dadler (almindelige dadler, der ikke er tørrede)

* Vegetabilsk gelatine, der kan købes i Meny, helsekostforretninger eller på nettet.
* Jeg bruger den fra Alpro. Kan købes i de fleste større supermarkeder, f.eks. Irma, Meny og Føtex eller hos nemlig.com

Fremgangsmåde:
Put de frosne hindbær i en gryde. Lad hindbærene tø op ved svag varme under omrøring. Skru op for varmen, når hindbærene er begyndt at tø op. Når de er tilpas smattede, skal de presses igennem en si, så kernerne bliver siet fra. Put derefter hindbærmassen tilbage i gryden og tilsæt sukker og agar agar. Lad det koge i 2-3 minutter, imens du rører rundt.

Sæt hindbærmassen til side og pisk sojapiskefløden i en skål. Brug en el-pisker eller køkkenmaskine og pisk flødeskummet så stift, som det kan blive. På pakken står der 2 minutter, men det skal nærmere piskes i 5-10 minutter.

Bland derefter den lune hindbærmasse sammen med flødeskummet og sæt på køl.

Lav derefter kagebunden: Blend mandler, havregryn, kakaopulver og vaniljesukker i en foodprocessor, til mandler og havregryn er finthakkede. Fjern stenene fra dadlerne og blend dem med i foodprocessoren, indtil det er en smuldrende, finthakket masse.

Put bagepapir i bunden af en lille springform på 20 centimeter i diameter. Fordel kagebunden ud over bunden med fingrene. Glat massen ud og put derefter hindbærmoussen ovenpå i et glat og jævnt lag. Sæt kagen på køl og nyd den, når den er helt afkølet. Pynt den eventuelt med friske hindbær og spiselige blomster.

IMG_4403.re

IMG_4367.re

94 kommentarer (+add yours?)

  1. Anette Nøddelund
    apr 28, 2016 @ 12:06:45

    Ih,hvor det lyder lækkert og inspirerende. Tak!

    Svar

  2. Isabella
    apr 30, 2016 @ 10:31:23

    Hvilken konsistens skal hindbærmassen have efter den har kogt?

    Svar

  3. Marie
    apr 30, 2016 @ 20:12:56

    Hej mia. Det ser lækkert ud. Hvad er grunden til kokosolien? Tror du ikke massen bliver stiv nok uden?

    Svar

    • miasommer
      maj 17, 2016 @ 07:19:49

      Jeg har tilsat kokosolie i bunden for at gøre den lidt mere fast, men det er et forsøg værd at lave den uden, jeg har bare ikke nået det endnu 🙂

      Svar

      • Anna-Vera
        sep 09, 2016 @ 10:13:21

        Hov, jeg kan heller ikke se kokosolien nævnt længere hverken i ingredienslisten eller i instrukserne. Hvor meget var det? Jeg synes min kakao-dadel blanding virker for tør/smuldret uden. 🙂

      • miasommer
        sep 12, 2016 @ 08:33:29

        Jeg har ændret i opskriften, fordi jeg synes, at det er unødvendigt at putte kokosolie i. Jeg kan ikke huske, hvor meget jeg brugte før, men det var nok 2 spsk. Ellers kan man tilsætte lidt vand, hvis massen er for tør.

  4. Isabella
    maj 16, 2016 @ 14:01:39

    Uh hvor ser den lækker ud. Jeg tror jeg vil lave den i næste uge, når mine veninder kommer til min 18 års fødselsdag. Hvor længe skal den stå på køl?

    Svar

  5. Isabella
    maj 18, 2016 @ 16:27:46

    Jeg holdt fødselsdagen i dag og lavede kagebord med frisk frugt, den her, dine kanelstænger og dine daddelkugler, og det blev simpelthen så lækkert! Mine veninder og familie elskede det og sagde alle, at de fik nedbrudt nogle af deres fordomme om vegansk mad 🙂 Og jeg fik din kogebog i gave, så jeg skal rigtigt i køkkenet

    Svar

  6. Louise
    maj 20, 2016 @ 10:15:41

    Hejsa Mia, skal SÅ meget prøve denne kage 😋
    Men vil lige høre, kan den mon tåle frys? Skal nemlig en pokkers masse i dagene op til vi holder min datters fødselsdag, så for at indgå stress på dagen vil jeg prøve at lave så meget som muligt inden 👍🏻😉
    Mvh Louise

    Svar

  7. Linda
    maj 20, 2016 @ 16:07:55

    Tillykke med din 18 års, Isabella, og dejligt at de blev lidt mere åbne overfor veganisme. Jeg har snart 30 års fødselsdag, og overvejer også at lave nogle lækkerier her fra Mia’s fantastiske side. Tak for al din inspiration, Mia. Du er utroligt dygtig og virkelig spændende at følge med. Venlige veganer-kram herfra! 🙂

    Svar

  8. Elisabeth Í Flatabø
    maj 31, 2016 @ 12:58:10

    Er den mon god med jordbær i stedet? Jeg troede jeg havde hindbær i fryseren men det var jordbær 😀

    Svar

    • miasommer
      jul 15, 2016 @ 12:27:56

      Du kan godt bruge jordbær, men så vil jeg anbefale at stavblende dem lidt efter kogning, så der ikke kommer klumper i moussen. Jordbær koger nemlig ikke ud på samme måde som hindbær. Held og lykke 🙂

      Svar

  9. Maria
    jun 19, 2016 @ 06:32:20

    Hej mia,
    Tænker om man kan bruge kokosflødeskum i stedet?😊

    Kh Maria

    Svar

    • miasommer
      jul 15, 2016 @ 12:23:39

      Det vil nok ikke blive helt ligeså godt, da kokosflødeskum er mere kompakt og ikke ligeså luftigt. Men hvis du kan leve med det, så er det et forsøg værd 🙂

      Svar

  10. Tenna
    sep 06, 2016 @ 12:18:09

    Hej. Jeg har længe villet lave denne kage og nu skal det altså være 🙂
    Jeg vil høre til, om den kan laves nu, men først blive spist i morgen aften?
    Det jeg bekymrer mig om, er om moussen vil smatte ud/falde sammen eller andet træls grundet piskefløden efter 1,5 dag.

    Svar

  11. Tenna
    sep 07, 2016 @ 14:26:52

    jeg fandt ud af, at den nemt kan stå til dagen efter:)

    Men jeg har et andet spørgsmål, fordi min mousse ikke lykkedes særlig godt. Der var enten alt for meget flødeskum eller alt for lidt hindbær, så det smagte meget af flødeskum. Jeg siede kernerne fra, som også gjorde at hindbærmassen blev meget mindre. Bruger du flere hindbær, når du sier kernerne fra?
    En anden ting var, at hindbærmassen klumpede nede i flødeskummet – har du bud på hvorfor?

    Jeg vil gerne forsøge at lave den igen, fordi opskriften lyder ret simpelt og mega lækker. Bunden blev rigtig lækker – jeg tænker den også den kan bruges til at trille kugler af til jul:)

    Svar

  12. Anna-Vera
    sep 09, 2016 @ 09:19:04

    Kære Mia,

    Jeg vil lave denne lækre kage i dag men er i tvivl om din mænde agar agar. Er det flager eller pulver? Man plejer nemlig at bruge spiseskeer når der er tale om flager, men teskeer når det er pulver (altså der skal ca 3 x så meget flager som pulver for den samme gelleringseffekt). hvilken form bruger du?

    Mange hilsner,
    Anna-Vera

    Svar

  13. Christina
    sep 11, 2016 @ 09:00:37

    Er det tilladt at smage på kagen, inden den er lagt sammen? Jeg kunne ikke lade vær 😁😍

    Svar

    • miasommer
      sep 12, 2016 @ 08:27:47

      Det gode ved veganske kager er jo blandt andet, at man kan smage på kagedejen uden frygt for salmonella, så spis du bare løs 😉

      Svar

      • Christina
        okt 25, 2016 @ 18:26:26

        Det er jeg godt klar over 😉 Jeg mente nu mere i forhold til, at man jo nærmest når at hapse alt for meget, at der så slet ikke er nok til at lave kagen 😉

      • miasommer
        nov 08, 2016 @ 09:31:59

        Det har du selvfølgelig ret i. Jeg kan heller ikke lade være med at hapse lidt, når jeg laver den 🙂

  14. Trackback: Citronmoussekage med mandelbund - vegansk og glutenfri
  15. Trackback: Chokolademoussekage | Mia Sommer
  16. Mikaela
    nov 03, 2016 @ 07:09:42

    Kan man fryse den?

    Svar

  17. Anette
    dec 16, 2016 @ 15:45:03

    Hvis jeg ikke har nået at skaffe agar agar hvordan er forholdet så med husblas. Kender du noget til det? Jeg har nemlig tænkt mig at lave den til på søndag. Den ser bare så lækker ud😋

    Svar

  18. Amalie
    jan 27, 2017 @ 19:05:20

    Hej Mia

    Jeg vil prøve at lave kagen til min mors fødselsdag.
    Jeg tænkte dog måske at lave dobbelt portion af moussen og så endnu en “bund” som top (jeg laver bare vaniljelagkagebunde i stedet). Tror du det ville fungere eller ville moussen falde sammen pga. vægten?
    håber mit spørgsmål giver mening. Ps. den ser super lækker ud.

    Mvh. Amalie

    Svar

    • miasommer
      mar 02, 2017 @ 14:46:56

      Jeg tror ikke, at den pågældende bund vil fungere godt som top på kagen, da den i så fald måske vil falde fra hinanden, når man skærer igennem den (den er jo ikke bagt). Du kan evt. bage en chokoladekage, som du halverer og lægger moussen imellem, det kan den godt bære. Eller du kan lave en dobbeltportion og så bare bruge en større form 🙂

      Svar

  19. Maria Hyttel
    feb 21, 2017 @ 13:13:27

    Hej Mia,
    Jeg er glad for dine opskrifter. Vil lave butterdej og hindbærmoussekagen til fødselsdagskalas for 5 veninder. Overvejer om der er nok til 8 personer i kagen, hvis man tager mindre stykker. Min mand og datter skal også smage 🙂 Jeg overvejer også at ønske mig din bog “Vegansk velvære”. Min mand sagde, at det kender han godt til – han er veganer 🙂
    Venlig hilsen
    Maria

    Svar

    • miasommer
      mar 02, 2017 @ 14:54:04

      Jeg ville nok lave en dobbeltportion for at være på den sikre side, og det skader jo ikke at have noget til dagen efter eller til smagsprøve, når man laver den. Du kan evt. bruge en større springform 🙂
      Jeg kan kun sige, at det er en god idé. Mange har fortalt mig, at de har glæde af bogen. Dejligt med en mand, der er veganer 😉

      Svar

  20. Gry
    mar 10, 2017 @ 13:13:12

    Hej Mia. Først en tak: Som ny i det veganske køkken, har jeg haft stor glæde af din kogebog og blog! Jeg har aldrig lavet mousse-kager før, men har tænkt mig at kaste mig ud det i morgen. Nu til mit spørgsmål: Tror du man kan lave en limemousse på samme måde (opkog af saft, skal sukker og agar-agar)? -Og er der noget særligt man skal være opmærksom på, når man bruger agar-agar?
    -Mkh. Gry

    Svar

    • miasommer
      apr 15, 2017 @ 14:21:34

      Dejligt at høre, at du har haft glæde af min blog og bog 🙂 Jeg tror sagtens, at du kan lave en limemousse efter samme princip. Du skal bare være opmærksom på, at limeblandingen ikke køler for meget ned, inden du blander den med flødeskummet, da den så bliver for fast i det til at blive blandet ordentligt.

      Svar

  21. Trackback: Lagkagebunde | Mia Sommer
  22. Melanie T
    mar 20, 2017 @ 11:08:02

    Hejsa.
    Har du nogle erstatninger for dadlerne i bunden?
    Jeg kan ikke lide dadler og ville høre, om de kan undværes og ellers om der er et alternativ, som ikke er rosiner, tørrede frugter.
    Tak på forhånd!

    Svar

  23. Vips
    mar 28, 2017 @ 08:55:45

    Jeg skal medbringe en kage der skal uddeles som smagsprøver på en stand her i weekenden. Kan kagen tåle at stå nogle timer i stuetemperatur? Eller måske skal jeg sørge for nogle isposer den kan stå på. Eller burde jeg vælge en helt anden kage?

    Svar

  24. Linda S. B.
    maj 21, 2017 @ 22:32:38

    Hej Mia
    Jeg har eksperimenteret med at lave en vegansk bryllupslagkage hvor jeg bruger din fromage opskrift, den skal nok blive god, bund med chokolade stykker- hindbær fromage- nødde, marengsbund- blåbær sirup og limefromage- lagkagebund, marcipan rundt om. Min udfordring er at undgå at klumper i fromagen når jeg laver lime fromage. Hvad er dit råd

    Svar

  25. Line Pilegaard
    nov 12, 2017 @ 22:30:09

    Du er så cool ❤ kan man bruge rørsukker? eller skal det være sukker 🙂 vil helst have økologisk. veganer knus herfra!

    Svar

  26. Stine
    dec 29, 2017 @ 18:11:52

    Hej Mia
    Jeg skal for første gang prøve at bruge agar agar (dog i en opskrift der oprindeligt er med husblads), så er ved at research lidt hvordan man arbejder med det. De fleste steder jeg har læst om det, skal det udblødes/røres ud i koldt vand først – er det ikke nødvendigt?
    Håber du har tid til at svare 🙂

    Svar

    • miasommer
      jan 10, 2018 @ 08:38:58

      Jeg plejer ikke at røre det ud i vand, men det kan være, at det er en god idé at gøre. Det er ikke så mange gange, jeg har brugt agar agar, så jeg vil ikke afvise, at der er bedre måder at bruge det på 😉

      Svar

      • Chili
        aug 22, 2018 @ 20:07:53

        Jeg kom agar agar direkte i min varme frugtmasse. Det klumpede helt vildt. Fik det glat med en stavblender. Da jeg blandede det med soysakummet, klumpede det helt vildt igen. Smed det ud, og begyndte forfra. Denne gang rørte jeg agar agar ud i vand, og tilsatte lidt frugtpure ad gangen.
        Resultatet var super. Brugte mangopure, og frys den. Stod super skarpt da jeg skar den ud. Og smagte rigtig godt.

      • Mia Sommer
        okt 22, 2018 @ 12:02:20

        Mange tak for at dele dine erfaringer! 🙂

  27. Camilla pilgaard
    mar 14, 2018 @ 15:37:40

    Hej mia, jeg har planer om at lave en kage med lag af hindbær mousse og chokolade mousse som i en lagkage bare med ore bund. Jeg tænker om man kan bruge denne mousse til det? Altså oreo bund – choko mousse-lagkagebund – hindbær mousse? Tror du det er fast nok til at holde hvis jeg fryser imellem hvert lag? Mvh camilla

    Svar

  28. Stine
    mar 22, 2018 @ 16:21:01

    Hej Mia,
    Er de 150 g dadler du angiver med sten el uden? Jeg har imidlertid bare brugt tørrede dadler og så’en ca 140 g.
    Skøn kage, jeg har lavet den flere gange nu (og også frosset den ned med succes) Dog har jeg lavet moussen med fløde da jeg synes den piskbare soya smager grimt😖Uhhh det er godt hvis man tåler det.
    Mange Tak for god inspiration👍
    Bedste hilsner
    Stine

    Svar

    • Mia Sommer
      apr 08, 2018 @ 09:14:54

      Jeg opmåler altid dadlerne med sten, men der er nok ikke den helt store forskel på vægten før og efter. Har du prøvet at lave moussen med sojafløde? For der er meget forskel i smagen, om man smager på sojafløden for sig selv eller som del af en mousse 🙂 Tak, jeg er glad for, at du bliver inspireret af mine opskrifter 🙂

      Svar

  29. Christine Sieger
    apr 13, 2018 @ 12:32:10

    Ved du hvad man kan gøre, hvis man ikke lige står med noget agar agar? Er der noget man kan bruge i stedet som stivelse?

    Svar

  30. Zascha
    maj 10, 2018 @ 12:12:47

    Ved ikke om du har fundet det selv 😉 men Agar Agar kan købes i Matas.

    Svar

  31. Vibeke Nurgberg
    aug 07, 2018 @ 11:21:41

    Hej 🙂 Kan mousse kagen fryses ned?

    Svar

  32. Loa
    okt 27, 2018 @ 14:55:22

    Rigtig god kage!
    Har du prøvet med andre typer frugt? Jeg tænker om det fx er muligt at opvarme pære- og/eller æblegrød med agar og agar, og så vende det med flødeskum? 🙂

    Svar

    • Mia Sommer
      nov 14, 2018 @ 08:46:16

      Jeg har kun prøvet med bær, men jeg ved, at andre har haft held med andre frugter også. Jeg tror, at det kunne blive lækkert med æble eller pære 🙂

      Svar

  33. Rikke
    nov 18, 2018 @ 19:26:03

    Kan kagen mon laves dagen før og stå i køleskab til den skal bruges, ligesom din lækre chokolademousse kage 😀?

    Svar

  34. Christina
    jan 07, 2019 @ 11:04:02

    Der ser lækkert ud. Jeg vil gerne lave den med alm. fløde. Mon ikke det er muligt?

    Svar

  35. Berit
    feb 05, 2019 @ 14:52:36

    Hej Mia… Jeg er meget ny i det veganske…men skal for første gang lave lagkage hvor jeg laver den med hindbærmousse og chokolademousse, men forstår ikke helt, at jeg ikke behøver at putte agar agar i begge 2…? bliver chokolademoussen ikke for flydende..?… Hilsen Berit

    Svar

  36. Cathrine
    feb 09, 2019 @ 13:43:17

    Hej Mia! Jeg tænkte prøve at lave denne kage med den nye veganske vegegel fra Dr. Oetker. Har du nogen erfarenhed med den og hvor meget man skal bruge? Hilsen Cathrine

    Svar

    • Mia Sommer
      feb 10, 2019 @ 17:29:12

      Jeg har desværre ikke nogen erfaring med den, så jeg kan ikke sige, hvor meget af den, man skal bruge. Men man kan helt sikkert godt bruge den 🙂

      Svar

  37. mie
    mar 11, 2019 @ 14:06:37

    hej mia
    jeg lavede denne kage men da jeg satte moussen tilside stivnede det helt og kunne blandes med soyafløden?

    Svar

    • Mia Sommer
      apr 19, 2019 @ 08:42:41

      Hej Mie. Øv, det er jeg ked af at høre. Hindbærmassen og flødeskummet skal blandes, imens hindbærmassen stadig er lun, for hvis den når at køle helt af, bliver den for stiv til at blande med flødeskummet. Bedre held næste gang!

      Svar

  38. Karin Randlev
    jan 17, 2020 @ 10:27:15

    Skal mandlerne smuttes? Og skal man bruge flere hindbær, når man sier kernerne fra? 🙂 vh Karin

    Svar

  39. Karin Randlev
    jan 17, 2020 @ 10:29:04

    ,,, og hvis man ikke er fanatisk veganer, kan man så bruge husblas i stedet for agar agar? I så fald, hvor meget?

    Svar

    • Mia Sommer
      mar 10, 2020 @ 11:21:20

      Jeg har ingen erfaring med at bruge husblas, så det kan jeg ikke vejlede dig i. I øvrigt er det ikke pænt at kalde andre “fanatiske.” Det kan godt være, at det ikke er ondt ment, men nu ved du det til en anden gang 😉

      Svar

  40. Julie Laumann
    apr 07, 2020 @ 17:39:48

    Hej Mia
    Jeg vil høre, om man kan bytte hinbærene ud med jordbær i samme forhold? Altså om man skal bruge flere eller mindre ift. væskeindhold osv.
    Venlig hilsen Julie

    Svar

    • Julie Laumann
      apr 07, 2020 @ 17:48:31

      Hej igen, jeg kan se du har svaret på samme spørgsmål ovenfor, der var jeg vist for hurtig;)

      Svar

  41. Natacha
    apr 30, 2020 @ 13:07:52

    Hej Mia

    Jeg har lavet denne super lækre mousse to gange nu, og begge gange får jeg sådan nogle klumper i, som jeg tænker er agar agar der klumper sammen. har du nogle ideer til hvad jeg måske gør galt ?

    Mvh Natacha

    Svar

    • Mia Sommer
      jun 01, 2020 @ 10:46:23

      Jeg er ikke helt sikker på, hvad der går galt, men måske er hindbærmassen nået at køle for meget ned, inden du blander den med flødeskummet. Jo stivere hindbærmassen er nået at blive, jo sværere er det nemlig at blandet med flødeskummet, og så kan der opstå klumper.

      Svar

  42. Bettina
    aug 03, 2020 @ 10:53:44

    Hej

    kan man bruge Vegegel fra Dr. Oetker, i stedet for agar agar?

    Svar

    • Mia Sommer
      aug 18, 2020 @ 10:20:18

      Sandsynligvis, men det har jeg ikke prøvet. Jeg kan ikke svare på, hvor meget der skal bruges, men måske er der nogle forslag på pakken 🙂

      Svar

  43. Alexandra
    okt 25, 2021 @ 11:28:07

    Hej Mia,
    Jeg vil gerne bruge din opskrift på moussen, da en dreng i min sønsklasse slet ikke kan tåle mælk eller laktose. Men jeg skal bruge det som fyld i en kage, så der skal altså en kagebund og endnu et lag og bund ovenpå igen. Kan denne mousse dette eller flyder det mon ud? Kan jeg lade den stivne i køleskabet i en skål og så smøre den ud på bundene?

    Svar

  44. Mia
    aug 03, 2022 @ 20:10:04

    Hej Mia 🙂

    Jeg ville høre om man evt. Kan lave denne lækre kage med blåbær i stedet? Så skal der godt nok ikke sies kerner fra men tror du det er samme fremgangsmåde og mængde?

    Vh
    Mia

    Svar

  45. Karina
    sep 04, 2023 @ 00:21:13

    Kan man skifte hindbær ud med brombær
    Og kan man bruge rigtig fløde mvh Karina

    Svar

Skriv en kommentar